Thursday, June 20, 2013

PAS, R kesal royalti tidak dibincang dalam dewan

Hazayani Zakaria,
KUALA TERENGGANU: PAS Terengganu kesal terhadap kegagalan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said menjelaskan penarikan balik saman kerajaan negeri ke atas Petronas dan Kerajaan Persekutuan berhubung pemberian royalti kepada negeri ini.

Adun Chukai, Hanafiah Mat berkata, Ahmad harus menjelaskan kepada rayat sebab saman itu ditarik balik.

"Kita minta Menteri Besar jawab dalam dewan adakah kerajaan negeri tarik balik saman yang dikemukakan oleh Kerajaan PAS.

"Kalau dia tarik balik apakah perjanjian dan syarat yang menyebabkan dia tarik balik," katanya ketika ditemui di Wisma Darul Iman, semalam.

Pada 20 Mac 2012, Ahmad mengumumkan kerajaan negeri Terengganu menarik balik saman ke atas Petronas dan Kerajaan Pusat yang dikemukakan kerajaan negeri sebelum itu.

Kerajaan Pusat pimpinan Tun Dr Mahathir memansuhkan royalti minyak kepada kerajaan negeri Terengganu.

Royalti itu digantikan dengan wang ehsan dari kerajaan Pusat kepada Terengganu yang tidak lagi disalurkan kepada kerajaan negeri tetapi diberi kepada Umno atau pihak-pihak yang dikehendaki olehnya.

Tambah Hanafiah juga, Kerajaan Negeri perlu menyatakan pendirian terhadap telaga minyak di medan Bertam PM 307.

"Kalaulah isu royalti yang dituntut oleh Kerajaan Pahang diluluskan Perdana Menteri dan Pahang diberi royalti maka selepas ini Terengganu tidak akan dapat royalti.

"Jadi apa pendirian Kerajaan Terengganu dalam nak mempertahankan Bertam 307 ini," katanya yang juga Penolong Setiausaha PAS negeri.

Ahmad sewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri pada Disember tahun lalu mengesahkan kawasan minyak Bertam tersebut adalah berada di kawasan perairan Terengganu.

Sementara itu, Pengerusi Sekretariat Royalti Terengganu, Mohamad Fauzi Abu Samah berkata, adalah satu penghinaan kepada Sultan Terenganu apabila kedaulatannya tidak dipertahankan.

Beliau yang kecewa perkara itu tidak dibincangkan dalam dewan juga berkata, Bertam PM 307 merupakan maruah seluruh rakyat Terengganu yang mesti dipertahankan.

"Kenyataan Perdana Menteri pada tahun ini Pahang akan dapat bayaran royalti daripada Bertam PM 307. Sekali royalti diberi kepada Pahang maksudnya hak terengganu  ke atas Bertam PM 307 akan tercalar.

"Ini satu penghinaan kepada Sultan Terenganu sendiri apabila wilayahnya diserah kepada Pahang.

"Saya terkilan bagaimana Menteri Besar tak melatakkan perkara ini sebagai isu besar yang harus dibincangkan dalam dewan," katanya.

Beliau juga mendakwa Ahmad menghina sidang Dun apabila tidak meminta kelulusan Dun untuk menarik balik saman ke atas Petronas dan Kerajaan Pusat.

"Kenapa penarikan balik saman pada Mac 2012 tidak melalui sidang dewan yang mulia?

"Kita terfikir bagaimana sebuah kerajaan boleh mengenepikan sidang dewan untuk membuat keputusan yang besar," tegasnya.

Sumber harakahdaily

No comments:

Post a Comment