Thursday, August 22, 2013

Draf Pindaan Perlembagaan Mesir bakal diumumkan "tidak lama lagi




Draf pindaan Perlembagaan Mesir akan diumumkan Khamis atau Sabtu depan, kata Ali Awad, ketua jawatankuasa teknikal yang dianggotai oleh 10 ahli yang telah diamanahkan untuk meminda piagam negara.

"Draf ini akan disemak semula untuk diterbitkan dalam bentuk asalnya dan ia akan dibincangkan oleh jawatankuasa yang dianggotai oleh 50 ahli yang mewakili semua sektor masyarakat Mesir," Awad memberitahu wartawan parlimen Rabu lalu.

Menjawab pelbagai laporan akhbar mengenai perubahan yang diperkenalkan kepada Perlembagaan 2012, Awad berkata jawatankuasa itu mencadangkan supaya tiga artikel kontroversi dibatalkan. Pada masa yang sama, jawatankuasa itu bersetuju untuk meninggalkan kata putus kepada jawatankuasa 50 anggota tersebut, katanya.

"Kami mencadangkan supaya jawatankuasa tinggi House of Parliment (Majlis Syura) yang berusia 33-tahun untuk dibatalkan; ketetapan 50 tahun lalu bahawa 50 peratus daripada kerusi di parlimen diperuntukkan kepada wakil-wakil pekerja dan petani untuk dimansuhkan dan Perkara 219 dalam Perlembagaan 2012 yang menyatakan penafsiran tentang syariah Islam untuk dihapuskan," Awad berkata.

Dalam satu temubual televisyen pada hari Selasa, Awad berkata: "Jawatankuasa itu bertegas mengubah Perkara 6 untuk mengenakan sekatan secara terang-terangan kepada pembentukan parti-parti agama." Awad juga menunjukkan perkara lain yang akan dilampirkan kepada Perkara 6 yang memperinci bagaimana pihak berkuasa negeri akan memantau prestasi parti-parti politik supaya mereka "tidak mencampurkan agama dengan politik atau yang ditubuhkan berdasarkan asas-asas keagamaan."

"Apa yang kita lihat dalam tempoh setahun ialah apabila memohon lesen, beberapa parti politik menegaskan bahawa platform mereka langsung tidak mengadakan pencampuran agama dengan politik. Namun, selepas beberapa ketika anda dapat melihat dengan jelas bagaimana parti Islam megeksploitasi agama untuk menarik penyokong dan untuk mencela saingan sekular mereka sebagai 'kafir'," menurut Awad.

Beliau juga menyatakan bahawa beberapa parti politik Islam telahpun membentuk militia bersenjata atau mengancam mereka akan "membakar Mesir" jika calon-calon mereka kalah dalam pilihanraya.

"Saya fikir akan ada suatu kajian semula secara umum untuk melihat prestasi semua parti-parti politik yang telah diberikan lesen sejak 2011. Pihak berkuasa -- seperti Jawatankuasa Parti Politik yang dinyatakan dalam undang-undang 1977 yang mengawal selia prestasi parti-parti politik atau mahkamah pentadbiran -- akan bertindak sebagai penyelia terhadap prestasi parti-parti politik pada masa depan," tekan Awad.

Perkara 6 yang dipinda menyatakan bahawa "ia adalah dilarang untuk menubuhkan parti-parti politik atau melaksanakan apa-apa aktiviti atas dasar agama atau atas dasar diskriminasi dari segi jantina atau seks."

Kebanyakan penguasa sekular memuji pengenaan pengharaman pembentukan parti-parti politik di atas dasar agama. Awad berkata cadangan yang dikemukakan oleh kira-kira 400 kuasa politik, sosial dan ekonomi memberi penekanan kepada keperluan mengenakan sekatan secara terang-terangan kepada parti yang mencampurkan politik dengan agama.

Hassan Abou Taleb, seorang penganalisis politik Ahram, memberitahu Al-Ahram Online bahawa "penghapusan parti-parti politik berdasarkan asas-asas agama merupakan satu keperluan bagi memastikan Mesir bertukar menjadi negera awam secara total dan negara demokratik."

"Ikhwan Muslimin dan parti politiknya -- Kebebasan dan Parti Keadilan Rakyat (FJP) -- telah mengeksploitasi satu tahun mereka di pejabat untuk mengukuhkan militia bersenjata mereka dan menuduh musuh-musuh politik mereka atas alasan agama," menurut Abou Taleb. "Kami tidak akan lupa apabila Mursi dan pegawai Ikhwan beliau mengumpulkan ulama di stadium Kaherah, menggambarkan musuh-musuh politik mereka sebagai kafir, manusia yang tidak percaya dan musuh-musuh Islam."

Abou Taleb menggesa parti-parti politik Islam -- seperti Parti Nour yang mewakili kuasa Salafi ultra-konservatif -- untuk menyesuaikan diri dengan pindaan perlembagaan baru. "Saya rasa sudah memadai untuk parti-parti politik Islam mengetahui bahawa Perkara 2, yang menyatakan bahawa syariah Islam adalah sumber utama undang-undang, akan dikekalkan dan bahawa ini adalah penting untuk memastikan suasana Islam di Mesir tidak terjejas."

"Pada masa yang sama mereka (kumpulan Islam) perlu tahu bahawa mereka tidak lagi mempunyai kuasa untuk menyusun perlembagaan mengikut keperluan mereka, terutama dalam bentuk artikel yang mengenakan Islam zaman pertengahan dan radikal ke atas masyarakat Mesir seperti yang dinyatakan oleh Perkara 219," tambah beliau.

Abou Taleb berkata beliau menjangkakan bahawa "akan ada yang bersependapat bahawa Perkara 219 mesti dibatalkan oleh jawatankuasa 50 anggota."

Perkara 219, yang telah ditambah oleh perhimpunan konstituen Islam yang dikuasai pada tahun 2012, di bawah pemerintahan Ikhwan Muslimin, menyatakan bahawa: "Prinsip-prinsip syariah Islam adalah termasuk tafsiran yang diterima masyarakat umum, kaedah-kaedah asas dan undang-undang dan sumber-sumber lain yang diterima seperti yang dinyatakan oleh sekolah-sekolah Sunnah dan Jamaah. "

Pegawai-pegawai tinggi Parti Nour enggan memberi komen mengenai pindaan yang diperkenalkan oleh jawatankuasa 10 anggota.

Walau bagaimanapun, Awad berkata, "Wakil-wakil dari Parti Nour akan menyertai jawatankuasa 50 anggota dalam memberi draf terakhir pindaan perlembagaan tahun 2012."

Pemimpin sekular juga mengalu-alukan cadangan jawatankuasa 10 anggota bahawa jawatankuasa tinggi House of Parlimen -- Majlis Syura -- untuk dibatalkan. "Kami sentiasa mengkritik majlis ini, dengan menganggap ia sebagai alat untuk mengetatkan kawalan rejim pemerintah -- termasuk Ikhwan Muslimin -- ke atas organisasi akhbar nasional Mesir," menurut Abou Taleb.

Walau bagaimanapun, keputusan jawatankuasa itu untuk mengembalikan sistem pencalonan individu, yang telah digunakan sejak tahun 1990, telah menimbulkan reaksi yang bercampur-baur. Hussein Abdel-Razek, ahli Tagammu Parti berhaluan kiri, berkata: "Walaupun pencalonan individu adalah sangat mudah untuk difahami oleh orang-orang Mesir, masalahnya adalah ia memberikan ahli peniagaan yang kaya dan penyokong kuat presiden yang telah digulingkan, Husni Mubarak, dalam Parti Kebangsaan Demokratik (NDP) peluang untuk menguasai parlimen lagi. "

Kemasukan semula sistem pencalonan individu, serta kombinasi keputusan jawatankuasa untuk menghapuskan Perkara 232 yang telah melucutkan pegawai-pegawai tinggi NDP dan kemungkinan pembebasan Mubarak, menyebabkan sesetengah pengkritik dalam media barat untuk membuat kesimpulan bahawa Mesir akan kembali kepada taktik autoriti Husni Mubarak atau bahawa kontra-revolusi, diramalkan oleh Ikhwan Muslimin, akhirnya berjaya.

"Kita sedar media Barat dan kempen padunya terhadap Revolusi 30 Jun berkeras untuk memanipulasi perkembangan semasa untuk menyebarkan bahawa Mesir sedang menuju ke arah negara polis lama," menurut Abou Taleb. "Saya fikir orang-orang Mesir, yang diketuai oleh kuasa-kuasa revolusi dan demokratik, tidak akan membenarkan Mesir untuk terjun semula ke dalam kezaliman politik."

Abdel-Razek mencadangkan penggabungan pencalonan individu dan sistem senarai-parti diguna pakai untuk memastikan perwakilan secara adil semua pihak politik di parlimen akan datang. "Kita tahu bahawa Mahkamah Perlembagaan Tinggi tidak menyokong penggunaan sistem senarai-parti. Walau bagaimanapun, hakim-hakim yang bekerjasama dengan kuasa politik di dalam jawatankuasa 50 anggota, mesti menyediakan satu sistem pilihan raya campuran baru (50 peratus bagi calon bebas dan 50 peratus untuk calon-calon parti) yang tidak mendiskriminasi antara calon bebas dan pada masa yang sama, menggalakkan rakyat untuk menyertai parti-parti politik," hujah Abdel-Razek.

Awad juga mengumumkan jawatankuasa 10 anggota telah memutuskan Perkara 177 yang mewajibkan Mahkamah Perlembagaan Tinggi untuk memberi pemerhatian teliti terlebih terhadap undang-undang politik penting untuk dibatalkan. "Secara umumnya, jawatankuasa itu memutuskan bahawa perlembagaan 1971 bab empat mengenai peraturan pelaksanaan Mahkamah Perlembagaan Tinggi dikembalikan dan bukan salah satu yang dinyatakan oleh perlembagaan 2012," kata Awad. "Bab dalam perlembagaan 1971 memastikan kebebasan sepenuhnya kepada mahkamah, tetapi ia telah dipinda pada tahun 2012 atas sebab-sebab politik (untuk mengetatkan kawalan Muslim Ikhwan di mahkamah)." Pada Disember 2012, penyokong Ikhwan Muslimin dan Presiden Mohamed Morsi yang telah digulingkan telah mengenakan pengepungan kepada Mahkamah Tinggi selama sebulan, mencegah hakim-hakim dari mengeluarkan perintah dalam kesahihan Majlis Syura.

Awad menyatakan bahawa jawatankuasa 10 anggota mengekalkan penggunaan sistem parlimen-presiden dalam Perlembagaan 2012. "Ia juga menyatakan bahawa Presiden republik boleh dibicarakan atas tuduhan jenayah atau pengkhianatan besar selepas kelulusan satu pertiga daripada Dewan Rakyat -- jawatankuasa rendah House of Parliment."

Awad juga memaklumkan bab yang termasuk perkara peralihan akan menyatakan bahawa penyandang Presiden interim Adly Mansour untuk kekal dalam jawatan sehingga pilihanraya presiden diadakan.

Awad berkata pindaan jawatankuasa 10 anggota telah membawa kepada pemotongan perlembagaan baru daripada 236 kepada 198 atau kurang dari itu.

Presiden interim Mesir berkata ia akan mengumumkan ahli jawatankuasa 50 anggota, yang mewakili semua lapisan masyarakat "dalam masa beberapa hari."

Ahli-ahli jawatankuasa itu akan mewakili parti-parti politik, cendekiawan, pekerja, petani, sindiket, majlis kebangsaan, Al-Azhar, Gereja Mesir, angkatan tentera dan polis, di samping tokoh-tokoh awam yang lain. Sepuluh belia dan wanita dijangka menjadi ahli.

Kebanyakan ahli akan dipilih oleh badan organisasi masing-masing. Kabinet akan memilih tokoh jawatankuasa. Jawatankuasa 50 anggota itu ditugaskan untuk menyiapkan draf akhir perlembagaan dalam tempoh 60 hari. Draf akhir dijangka terbuka untuk perbahasan awam dalam tempoh yang sama.

Presiden akan diletakkan dalam versi yang perlembagaan yang telah dipinda untuk satu referendum kebangsaan dalam tempoh 30 hari daripada menerima draf akhir. Ia akan berkuatkuasa selepas diluluskan rakyat.

Perlembagaan 2012 telah dihentikan sebagai sebahagian daripada pelan angkatan tentera Mesir untuk hala tuju masa depan Mesir berikutan penyingkiran Presiden Islamis Mesir Muhammad Mursi pada 3 Julai di tengah-tengah bantahan besar-besaran terhadap beliau.

Kuasa politik bukan Islam Mesir telah berkali-kali memberi hujah bahawa perlembagaan yang digantung itu tidak mewakili semua lapisan masyarakat dan banyak membataskan kebebasan. Mereka menyalahkan majoriti ahli-ahli Islam daripada perhimpunan konstituen yang telah mengabaikan cadangan mereka.-FB mesirkini

Sumber : Ahram Online
#mesirkini
#R4BIA

No comments:

Post a Comment