Pilihanraya umum ke-13 baru sahaja berlalu. Namun, belum sempat
untuk berpanas punggung, akan berlangsung lagi satu pilihanraya baru,
pilihanraya kecil yang sekali lagi akan menyaksikan pertembungan antara
dua parti besar iaitu PAS dan juga UMNO. Beberapa minggu lepas, kita
dikejutkan dengan berita pemergian seorang wakil rakyat daripada Dewan
Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, Dr. Abdul Rahman Mokhtar akibat
masalah kesihatan. Peristiwa ini menandakan bahawa berlakunya kekosongan
di kerusi DUN tersebut dan sekaligus pilihanraya kecil perlu diadakan.
Yang menarik, pilihanraya yang akan berlangsung ini akan menjadi
pilihanraya kecil pertama pada penggal ini.
Banyak mata sekarang ini sedang tertumpu di Kuala Besut.
Jentera-jentera parti baik dari Pakatan Rakyat (PR) mahupun Barisan
Nasional (BN) sudah dikerah untuk memulakan kempen. Di pihak BN, sudah
pastinya ia adalah sebuah misi untuk mengekalkan kerusi yang sudah
dimenangi. Di pihak PAS pula ia adalah jihad untuk merampas kembali
kerusi yang gagal ditawan pada pilihanraya umum lalu. Mungkin kerana ia
merupakan pilihanraya kecil yang pertama untuk kali ini, maka tidak
sedikit daripada NGO dan orang perseorangan yang menunjukkan minat untuk
memerhatikan perkembangan kempen dan pilihanraya di kawasan ini. Kuala
Besut, nama yang kurang popular selama ini, serta merta menjadi bualan
ramai.
Kuala Besut adalah merupakan sebuah daerah yang terletak di
bahagian utara negeri Terengganu dan bersempadan dengan negeri Kelantan
pada bahagian barat. Jarak daerah ini daripada ibu negeri iaitu Kuala
Terengganu adalah sekitar seratus kilometer dan kebiasaannya mengambil
masa tiga jam perjalanan dengan menaiki kereta. Seperti Kelantan yang
memiliki Tok Bali sebagai lokasi popular pendaratan ikan, Kuala Besut
juga tiada kurangnya. Boleh dikatakan bahawa aktiviti penangkapan ikan
telah menjadi kegiatan utama penduduk daerah ini. Hampir 85 peratus
daripada tujuh belas ribu penduduk Kuala Besut bekerja sebagai nelayan
pantai. Selebihnya menjalankan aktiviti ekonomi kampung lain seperti
bertani dan menternak. Oleh kerana kedudukannya terletak di bahagian
pantai, maka Kuala Besut juga menjadi lokasi yang menempatkan jeti ke
pulau-pulau peranginan berdekatan seperti Pulau Perhentian, Pulau Kapas
serta Pulau Redang.
Pertalian orang Besut dengan Kelantan
Dari sudut latar budaya masyarakat, dapat dikatakan bahawa hampir
keseluruhan daripada masyarakat yang menempati daerah Kuala Besut dan
daerah lain sekitarnya bertutur dalam loghat Kelantan. Persamaan loghat
yang dimiliki ini menjadikan mereka lebih selesa apabila bertutur dengan
orang Kelantan berbanding dengan orang Terengganu sendiri. Malah
disebabkan oleh loghat harian yang lebih pekat kearah Kelantan, maka
terdapat juga sesetangah daripada mereka tidak merasa ada pertalian
dengan masyarakat yang menempati bahagian-bahagian lain negeri
Terengganu. Rasa sebahagian daripada darah dan budaya Kelantan adalah
lebih mendahului. Dengan bahasa lain, bau budu Kelantan lebih kuat
daripada bau nasi dagang dalam diri mereka.
Rasa pertalian rapat orang Besut dengan saudaranya di sebelah
Kelantan tidak semata-mata diperketat oleh bahasa dan dialek, tetapi
turut diikat oleh faktor lain juga. Dari sudut ekonomi misalnya,
disebabkan oleh faktor geografi mereka yang lebih dekat dengan
bandar-bandar dan pekan-pekan utama Kelantan, maka kebanyakan aktiviti
ekonomi penduduk Besut berlaku secara dua hala dengan Kelantan. Orang
Besut lebih mudah untuk ke pekan Pasir Puteh atau ke Kota Bharu misalnya
untuk sebarang urusan harian kerana jarak yang dekat ditambah dengan
kemudahan-kemudahan asas yang tersedia dengan lengkap. Sebaliknya,
kedudukan Besut yang sedikit jauh dengan pusat ekonomi di Kuala
Terengganu menyebabkan hubungan kedua-dua daerah ini kurang aktif.
Berakar daripada faktor geografi yang bersebelahan dan budaya
yang kurang lebih sama diamalkan, akhirnya wujud slogan popular yang
dicipta oleh orang Besut bagi menggambarkan diri mereka iaitu "Anok
Teganung, Klate Pergho" atau "Anak Terengganu, Kelantan Pelihara". Anak
Terengganu yang membawa maksud dijaga secara politik oleh Terengganu,
namun dipelihara oleh Kelantan dalam aspek budaya. Malah tidak sedikit
daripada anak-anak muda Besut jika diperhatikan menamakan daerah mereka
sebagai "Republic of Besut". Ia seakan-akan bermaksud, bahawa daerah
Besut merupakan sebuah wilayah yang berautonomi dan bukanlah sebahagian
daripada Terengganu. Perasaan ini setidak-tidaknya akan memisahkan lagi
diri mereka daripada Terengganu dan dalam masa yang sama menjadikan
mereka lebih merasa sebahagian daripada masyarakat dan budaya Kelantan.
Dari sudut sejarah politik daerah Besut pula, ramai yang cuba
untuk menggalurkan sejarah dan asal-usul daerah ini. Walau bagaimanapun,
kebanyakan daripadanya hanya dilakukan dalam bentuk lisan. Disebabkan
oleh kekurangan bukti-bukti bertulis yang menceritakan sejarah Besut,
maka timbullah pelbagai cerita yang bertokok tambah menerangkan asal
usul Besut. Catatan bertulis yang mungkin boleh ditemui ialah melalui
catatan Abdullah Munsyi dalam kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan,
ataupun dengan meneliti buku Tuffatul Nafis tulisan Raja Ali Haji. Walau
bagaimanapun, ia tidaklah diterangkan secara terperinci. Namun begitu,
terdapat cerita sejarah yang paling popular diperturunkan dari mulut ke
mulut berkenaan asal usul Besut sehingga kini. Diceritakan bahawa Besut
sebenarnya adalah wilayah yang awalnya dimiliki dan berada dibawah
pemerintahan Kelantan. Namun disebabkan oleh peristiwa kekalahan Sultan
Kelantan dalam menyabung ayam, maka akhirnya Besut tergadai kepada
Terengganu.
Bertitik tolak daripada sejarah lampau inilah, maka secara
politik Besut sehingga kini berada dibawah pemerintahan Terengganu dan
negeri penyu ini memiliki kuasa keatas pentadbiran. Sekalipun Kelantan
tidak memiliki kuasa politik keatas Besut, tetapi nilai budaya Kelantan
tetap sahaja mengalir ke daerah itu tanpa disekat - baik soal makanan,
bahasa ataupun kesenian adalah dikongsi bersama. Oleh hal yang demikian,
walaupun tidak secara politik, tetapi secara budayanya dapat dikatakan
orang Besut adalah Kelantan.
Budaya Melayu dan budaya Islam
Walau bagaimanapun, harus diingat juga bahawa, sekalipun "dipelihara"
oleh Kelantan dan secara budayanya orang Besut adalah Kelantan, akan
tetapi nilai budaya yang dikongsi ini tidaklah dapat dikatakan sama
dengan nilai budaya yang dikongsi dengan kebanyakan orang Kelantan pada
masa sekarang. Yang dimaksudkan disini ialah, nilai budaya orang
Kelantan yang terbentuk setelah sekian lama hidup dan membesar dalam
projek Islamisasi (Arabisasi?) PAS. Secara umum dapat dikatakan bahawa
budaya masyarakat Kelantan telah terbahagi kepada dua iaitu masyarakat
yang masih kuat dengan budaya tradisi Melayu Kelantan dan masyarakat
yang dibentuk hasil daripada proses pentarbiyahan PAS. Kejayaan proses
tarbiyah ini tidak hanya dapat dilihat dalam membentuk budaya dan cara
hidup, malah turut mempengaruhi corak dan pilihan politik orang Kelantan
secara umum. PAS dilihat tidak hanya sebagai sebuah parti politik,
tetapi turut dianggap sebagai sebuah representasi kepada agama Islam.
Pada sisi lain, secara politik BN bijak mengambil posisi dan
memanfaatkan peluang ini. Pendekatan yang diambil oleh BN selama ini
sekurang-kurangnya telah memberi kelebihan kepadanya untuk mencuri hati
masyarakat yang masih kuat dengan budaya kemelayuannya. Sikap sederhana
BN dalam berhadapan dengan persoalan identiti masyarakat
setidak-tidaknya menjadikan parti ini dianggap seperti penyelamat kepada
budaya-budaya tinggalan masyarakat Melayu. Hal ini tidaklah hanya dapat
dilihat di Besut sahaja, malah di tempat-tempat dan negeri lain
sekalipun, ia tetap dijaga. Berbeza dengan pendekatan PAS yang agak
keras dan dilihat seakan-akan cuba untuk membawa budaya baru dalam diri
masyarakat. Dapat dikatakan secara umum bahawa orang Besut ini
sebenarnya masih "Melayu" - sama Melayunya dengan sisa-sisa orang
Kelantan yang masih belum dibungkus oleh "jubah-jubah arab" PAS.
Salah satu perkara yang boleh dijadikan penanda bahawa berbezanya
Melayu Besut ialah seni budaya, adat melayu, muzik tradisional Melayu
masih segar berkembang di Besut. Wayang Kulit, Mak Yong, Menora dan Main
Puteri misalnya masih kuat dipraktikkan di daerah ini. Pemeliharaan
kekayaan budaya tradisi ini bukanlah semata-mata wujud hanya untuk
menjadi bahan tarikan pelancongan, tapi kekal disebabkan ia dipelihara
dan dipraktikkan secara asli oleh masyarakat daripada bawah. Kesenian
tradisi ini seolah-olah menjadi simbol identiti kemelayuan yang masih
kuat bagi masyarakat daerah Besut. Harus diingat juga bahawa replika
cangkir, bahtera dan taman-taman indah "kerajaan langit" Ayah Pin turut
pernah berdiri teguh di Besut.
Di Kelantan suatu ketika dahulu, nilai budaya tradisional Kelantan
sebenarnya turut terpelihara. Banyak kekayaan tradisional seperti Wayang
Kulit dan Mak Yong yang menjadi alat penghibur masyarakat dimainkan
dimerata-rata tempat. Ritual perubatan muzik seperti Main Puteri
misalnya sekalipun memiliki unsur-unsur pemujaan tetap bebas
dipraktikkan. Walau bagaimanapun, setelah difatwakan sebagai khurafat
dan haram, permainan-permainan ini mula mencari tempat hidup baru
sehingga terpaksa lari pulang ke kawasan-kawasan sempadan seperti
selatan Thailand dan tidak terkecuali, daerah Besut. Sehingga sedikit
demi sedikit kebudayaan ini ditinggal dan dilupakan oleh masyarakat
Kelantan sendiri. Mereka mulai bertukar minat dan dalam masa yang sama
cara hidup juga turut berubah.
Sekalipun dianggap sebagai "anak peliharaan Kelantan", memahami cara
hidup dan corak politik orang Besut tidaklah semudah seperti memahami
cara hidup dan corak politik orang Kelantan kebanyakan. Jika PAS merasa
yakin akan memenangi hati orang Besut, pastinya itu harus dipertanyakan
lagi. Hal ini kerana, orang Besut yang ada pada hari ini sebenarnya
boleh dianggap sebagai orang yang secara politiknya telah terselamat
daripada projek-projek politik PAS selama ini.
* Penulis ialah pelajar pasca-siswazah daripada Universiti Sains Malaysia, Penang.
Sumber themalaysianinsider
No comments:
Post a Comment