Friday, May 17, 2013

Paul Low akui lemah, bergantung kepada kedudukan dilantik PM untuk melawan rasuah

Oleh Boo Su-Lyn
Datuk Paul Low Seng Kuan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. — Gambar oleh Choo Choo MayKUALA LUMPUR, 17 Mei — Datuk Paul Low hari ini berkata beliau berharap untuk bergantung kepada kedudukan yang diberikan Perdana Menteri untuk membolehkan beliau melawan rasuah, mengakui tidak mempunyai kuasa penguatkuasaan. Low yang baru dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang pernah menerajui kumpulan pemerhati rasuah Transparency-International Malaysia (TI-M), berkata tugasnya hanya untuk mengemukakan cadangan mengenai perubahan kepada sistem kerajaan, prosedur dan proses untuk mengurangkan peluang bagi rasuah, serta untuk mengukuhkan integriti dan amalan tadbir urus yang baik.
“Jika saya itik tempang, alternatif lain akan menjadi itik tempang. Apa yang anda lakukan? Tidak perlu cuba?” kata Low dalam satu temu bual dengan The Malaysian Insider hari ini.
“Ia sangat mudah untuk menjadi kritikal ... apakah alternatif yang lain? Suarakan dari luar? Dari TI, menjadi pengkritik semata-mata? Saya tidak boleh melakukannya sendirian ... Saya seorang menteri di Jabatan Perdana Menteri. Itu memberikan saya keupayaan,”katanya.
Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua semalam berkata Low akan diadili berdasarkan pencapaian beliau dalam memerangi rasuah, menyatakan beliau akan menjadi “menteri itik tempang” jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak melaksanakan reformasinya dengan ketara.
Pua menegaskan bahawa Low akan diteliti berdasarkan keupayaannya untuk memastikan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan terus menyiasat Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud walaupun keengganan beliau untuk bekerjasama dengan badan anti-rasuah itu, memastikan ketelusan dalam kontrak kerajaan, dan untuk memastikan menteri-menteri dan timbalan menteri secara terbuka mengisytiharkan aset mereka.
Low menegaskan hari ini SPRM adalah bebas kerana ia melaporkan kepada jawatankuasa pilihan parlimen, dan bukan kepada Jabatan Perdana Menteri.
“Saya fikir mereka bebas kerana mereka dikawal oleh panel kajian. Mereka hanya perlu menjunjung kedaulatan undang-undang;.. Tiada siapa yang mendapat sewenang-wenangnya. Sekiranya undang-undang tidak cukup yang mencukupi bagi mereka untuk membuat tangkapan, maka pinda undang-undang ,” katanya yang berusia 67 tahun itu.
Beliau menambah SPRM tidak perlu “kebenaran” Taib untuk menyiasat beliau mengenai tawaran tanah di Sarawak didedahkan oleh kumpulan alam sekitar antarabangsa Global Witness Mac lalu.
“Mereka boleh pergi ke pejabat siapa sahaja yang terlibat dan meminta fail atau dokumen, dengan atau tanpa kebenaran orang itu,” kata Low.
Beliau juga berkata siasatan perlu dimulakan jika menteri didapati hidup di luar kemampuan mereka, tetapi menyatakan ia adalah memadai untuk menteri mengisytiharkan harta mereka kepada Perdana Menteri dan kepada SPRM.
“Jika anda memberitahu orang ramai anak anda mempunyai harta bernilai RM20 juta, ia mendedahkannya kepada risiko keselamatan, ia tidak adil,” kata Low.
Low menambah beliau akan mengetuai biro aduan awam dalam pelbagai rungutan, selain rasuah, yang akan disalurkan kepada agensi-agensi yang betul dan, jika perlu, kepada Perdana Menteri.
“Hanya melaluinya, kita mempunyai kuasa dari segi peruntukan sumber dan untuk melibatkan kementerian lain untuk mendapatkan tadbir urus yang lebih baik,” kata Low, merujuk kepada Najib.
“Mesti ada kemahuan politik yang kuat. Jika tidak, orang tidak melihat anda melaksanakan apa yang dijanjikan atau ‘double standard’. Kerajaan akan kehilangan kredibiliti lebih jauh lagi,” katanya.
Beliau juga menegaskan semua kontrak perolehan kerajaan umumnya harus diberi melalui tender terbuka, kecuali jika ada sebab-sebab tertentu untuk memberikannya melalui perundingan tertutup.
“Ini adalah keputusan yang paling sukar saya buat,” kata Low.
“Ia adalah suatu kawasan, terus-terang, kejayaan saya bukan sahaja bergantung kepada saya sendiri, tetapi orang yang bekerja dengan saya dan orang yang saya perlukan untuk menyokong saya dari segi sumber, dan yang bekerja bersama-sama untuk menyediakan kepakaran yang diperlukan dan kehendak politik,” katanya.
Kedudukan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia (CPI) menurun untuk beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun Malaysia bertambah baik pada tahun 2012 untuk menjadi negara ke-54, di dunia, indeks antarabangsa masih meletakkan Malaysia di bawah negara-negara Afrika seperti Rwanda (50) dan Botswana (30 ).
Tetapi Low menyatakan harapan agensi-agensi kerajaan tidak lama lagi akan menerima hakikat mereka tidak dapat “terus dengan cara lama”.
“Kita perlu meyakinkan mereka bahawa jika ia adalah dasar umum, mereka harus mengikuti .... Rakyat mahu kerajaan yang bersih,” kata Low, yang pernah berkhidmat dengan pelbagai agensi kerajaan seperti Majlis Tindakan Ekonomi Negara dan Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia.
Akhbar The Straits Times Singapura melaporkan Low hari ini sebagai berkata: “Saya mengubah budaya dan yang tidak boleh dilakukan dalam sekelip mata.”

Sumber themalaysianinsider

No comments:

Post a Comment