Tuesday, April 9, 2013

Kit Siang: Contohi pengasas Umno di Gelang Patah

Kit Siang: Contohi pengasas Umno di Gelang Patah
7:00PM Apr 9 2013  
Pemimpin popular DAP Lim Kit Siang menyeru semua pihak mencontohi pengasas Umno Datuk Onn Jaafar dengan bersikap melampaui sentimen perkauman dalam pilihan raya umum di Gelang Patah.

Calon Pakatan bagi Parlimen itu berharap "pertempuran" di kerusi itu merealisasikan "impian Malaysia" Datuk Onn ke arah penyatuan bangsa berbilang kaum, seperti tergambar daripada tindakannya untuk membuka keahlian Umno kepada semua pada 1951.

"Malah, saya merujuk kepada pengundi Gelang Patah sebagai rakyat Malaysia, bukan pengundi Cina, Melayu atau India demi mencapai 'impian Malaysia' masyarakat bersatu-padu," katanya.

Onn juga bertanggungjawab mencadangkan Umno menggunakan nama Inggeris United Malayans National Organisation. Tokoh negara itu kemudia meninggalkan Umno dan menubuhkan parti baru.

Beliau merujuk kepada kenyataan Tun Dr Mahathir yang menuduhnya cuba mengganggu keharmonian Melayu-Cina di Gelang Patah.

Sebelum ini juga, pergerakan undi di kawasan dengan majoriti Cina 55 peratus, Melayu 33 peratus dan India 11 peratus itu dijangka mengikut kaum, di mana Cina dilihat pro-Pakatan manakala Melayu pro-BN.

Malah, sekiranya ura-ura Menteri Besar Datuk Seri Abdul Ghani Othman berdepan dengan Lim menjadi kenyataan, DAP mungkin mengalami masalah besar apabila kehakisan sokongan Melayu terhadap BN di Nusajaya (satu antara tiga kerusi negeri dalam parlimen itu) dilihat akan dikurangkan ke tahap paling minimum.

Sumber malaysiakini

No comments:

Post a Comment