Saturday, January 12, 2013

[Gambar] Suasana Terkini di Stadium Merdeka HKR Hingga Jam 1700 Petang



.

Gambar kredit kepada blog MM.



Kronologi HKR:

[MK] 5pm: Anggota sekretariat penganjur Hishamuddin Rais mendakwa perhimpunan hari ini berjaya mengumpulkan 500,000 orang. 
4.51pm: Azan Asar berkumandang ketika acara sampai ke penghujungnya. Para peserta menyanyikan lagi Negaraku sebelum bersurai.

4.43pm: Mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memimpin bacaan doa bagi mengakhiri Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka.

4.38pm: MP PKR Datuk Saifuddin Nasution mengetuai bacaan Deklarasi Himpunan Kebangkitan Rakyat yang mengandungi 10 tuntutan yang diikuti para peserta perhimpunan di dalam stadium.

4.20pm: Ketua polis daerah Dang Wangi Zainuddin Ahmad menjelaskan bahawa anggaran polis ke atas jumlah peserta perhimpunan pada hari ini adalah antara 40,000 hingga 45,000 orang.

Jumlah itu berkurangan hampir separuh daripada anggaran sebelumnya, sebanyak 80,000 yang diumumkan PDRM di Twitter.

Jumlah 80,000 itu menurut polis adalah "kesilapan teknikal".

"Dari bacaan saya, perhimpunan dihadiri oleh lebih kurang 40,000 hingga 45,000 orang," kata Zainuddin dalam sidang media petang ini.

Tambahnya, polis juga tidak melakukan apa-apa tangkapan ke atas mana-mana pihak berhubung perhimpunan tersebut.

"Sehingga kini, himpunan kebangkitan rakyat tidak ada apa-apa kejadian yang tak diingini. keselamatan di tahap yang terjamin.

"Semua polis yang ditugaskan dapat laksana tugas dan tanggungjawad dengan sempurna, tanpa apa-apa insiden yang tidak diingini.

"Keadaan lalu lintas, cuma kesesakan sedikit di Jalan Maharajalela dan sekitar jalan tuju ke Stadium Merdeka. Walaubagaimanapun, Jalan Raja, Jalan Lebuh Pasar dan Jalan Maharajalela tuju ke Dataran Merdeka masih ditutup," katanya.

4.14pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan. Beliau meminta agar orang ramai memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk memimpin kerajaan.

"Masa sekarang yang kita minta ialah beri peluang supaya ada suara rakyat menjadi suara keramat mentadbir negara ini. Suara rakyat, suara keramat," katanya.

Dalam ucapannya, beliau turut mengulangi janji-janji Pakatan sebelum ini tentang Pembatalan PTPTN serta menurunkan harga minyak.

Beliau turut mengulangi akan mendengar dan peka dengan semua tuntutan rakyat.

4.10pm: Kalangan peserta yang berada di luar stadium mula beransur-ansur berjalan keluar dari kawasan stadium.

3.51pm: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memulakan ucapan.

3.38pm: Polis membuat pindaan kepada pengumuman di Twitter sebelum ini - bahawa anggaran jumlah peserta seramai 80,000 adalah "kesilapan teknikal".

Tulisan terbaru di Twitter polis menyebut, jumlah berkenaan akan diumumukan oleh ketua polis Kuala Lumpur atau ketua polis daerah.

3.30pm: Sebagai respons kepada dakwaan bahawa peserta telah dibayar RM150 untuk menghadiri perhimpunan tersebut, pihak penganjur mula mengutip derma daripada orang ramai.

Ramai dilihat mengeluarkan wang dari poket mereka dan memasukkannya ke dalam beg plastik yang pegang oleh anggota Unit Amal.

3.30pm: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam ucapannya menyentuh isu kamera AES dan bayaran BR1M oleh kerajaan persektuan.

Beliau menyifatkan bayaran dan saman itu seperti "tangan kanan memberi, tangan kiri ambil balik".

3.29pm: Di luar stadium, sesetengah peserta dilihat bersalaman dengan anggota polis sebagai menghargai khidmat mereka. Satu peserta dari Sungai Petani dilihat mengucapkan terima kasih kepada pihak polis sebelum bergegas untuk menaiki bas pulang. Polis membalasnya senyuman mesra.

"Pihak polis baik hari ini. Mereka tidak mengganggu perhimpunan kami berbanding masa lalu, "katanya.

3.22pm: Mohamad Sabu dalam ucapannya mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan perhimpunan hari ini, termasuk PDRM.

"Ini himpunan akhir sebelum kita ke Putrajaya," katanya yang disambut sorakan hadirin.

Beliau turut bertanya kepada orang ramai sama ada mereka menerima bayaran untuk hadir ke perhimpunan hari ini.

Dakawaan itu dikesan dalam satu SMS yang berlegar pada hari ini.

"Adakah anda dibayar RM150?", tanya Mat Sabu, sambil disambut laungan "Tidak" oleh para hadirin.

"Saya bukan nak bayar RM150 tapi saya nak minta duit dari tuan-tuan. Sekarang saya nak minta kutipan," kata timbalan presiden PAS itu lagi.

3.20pm: Pengerusi penganjur himpunan Mohamad Sabu ketika ditemui Malaysiakini berkata satu SMS yang dikesan tersebar hari ini sebagai satu "pembohongan".

SMS itu didakwa menggesa peserta himpunan untuk mendapatkan wang dari ibu pejabat PKR.

3.13pm: Sasterawan Negara Datuk A Samad Said menyampaikan sebuah sajak yang bertajuk "Di atas padang sejarah".

Sebelum mendeklamasikan sajak, A Samad memberitahu bahawa beliau memang ingin melihat lautan manusia.

Beliau turut meminta ribuan yang hadir di Stadium Merdeka hari ini untuk "ubah".

"Dalam hidup saya yang sudah berusia 80 tahun, saya memang mengimpikan lihat lautan insan.

"Yang ini... Ubah sekarang," katanya.

3.04pm: Para peserta di dalam stadium bergilir-gilir bangun dan membuat gelombang ombak ketika Ito daripada kumpulan Blues Gang menyampaikan sebuah lagu yang bertajuk "Ubah".

3.00pm: Pengerusi PersatuanAnak Peneroka Felda (ANAK), Mazlan Aliman sedang berucap.

Sebelum berucap beliau melaungkan 'Undur Isa Samad".

Maslan berkata, warga Felda sedang bangkit untuk melakukan perubahan.

"Hari ini warga Felda sedang bangkit untuk nyahkan dan lakukan perubahan.

"Selama ini BN berkuasa kerana sokongan besar. Insya-Allah ini kali warga Felda akan bangkit dan menuju ke Putrajaya," katanya.

2.51pm: Menurut Twitter terkini polis, stadium dipenuhi oleh kira-kira 80,000 orang pada jam 2.45pm.

2.50pm: Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga menyampaikan ucapan. Beliau berkata, BERSIH merupakan NGO berjuang untuk rakyat dan tidak memihak kepada mana-mana parti.

Menurutnya lagi, BERSIH adalah untuk memelihara hak rakyat dan PRU akan datang.

"Kita tak memihak kepada mana-mana parti. Kita berjuang untuk rakyat. Saya harap anda semua akan keluar mengundi pada PRU13," katanya.

2.40pm: Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang dan pengerusi DAP Karpal Singh baru tiba dan masuk ke dalam stadium.

2.31pm: Wakil daripada bekas anggota tentera KERABAT, yang menegaskan anggota tentera bukanlah balaci kepada BN. Ia disambut dengan laungan reformasi dan sorakan para hadirin.

2.30pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim sampai ke stadium, disambut dengan laungan reformasi. Beliau melambai pada hadirin.



P/s: BN mampu kumpulkan rakyat sebanyak ini? Tanpa tambang, tanpa makanan dan baju percuma, tanpa elaun dan duit, tanpa surat pekeliling, tanpa paksaan...


  Sumber duniacacamarba.blogspot

No comments:

Post a Comment