Monday, January 28, 2013

Belajar dari orang susah untuk jadi kaya


Betulkah tajuk di atas? kalau nak kaya kena belajar dari orang kaya, itu teori keramat yang biasa kita dengar. Apa sangat yang orang susah boleh kongsikan dengan kita untuk menjadi apa yang mereka tak pernah capai?

Tajuk atas tu tak salah, memang ada perkara menakjubkan yang kita boleh belajar dari orang yang lebih susah daripada kita untuk membolehkan kita jadi kaya. Saya ulang sekali lagi 'orang susah', bukannya orang miskin. Lihat definisi di bawah:
  • Miskin - Pendapatan tidak cukup untuk menyara keperluan
  • Susah - Pendapatan ngam-ngam cukup untuk sara keperluan
  • Kaya - Pendapatan lebih daripada keperluan
Berdasarkan definisi kat atas tu, kita boleh temui terlalu ramai rakyat Malaysia yang susah, malah kebanyakan manusia di muka bumi ini ramai yang susah.

Sebabnya adalah setiap kali pendapatan meningkat, kita akan secara tak sedar meningkatkan juga keperluan sehingga apa saja jumlah yang kita ada hanya cukup untuk dibelanjakan sepenuhnya tanpa ada simpanan.

Mari lihat bagaimana orang susah boleh mengajar kita menjadi kaya. Di sekeliling kita, samada kawan, kenalan, jiran, saudara dan siapa saja kita kesemuanya mempunyai jumlah pendapatan yang cukup berbeza antara satu sama lain.

Ada yang dapat RM900 sebulan, ada yang dapat RM1,500 sebulan, ada yang dapat RM3,000 sebulan dan ada juga yang dapat lebih daripada RM10,000 sebulan. Di kalangan mereka itu pula ada yang jumlah ahli keluarganya sebijik sama dengan kita dan barang kali tinggal di kawasan kejiranan kita, lebih menarik lagi adalah bila kita bandingkan pendapatan kita jauh melebihi pendapatan orang itu.

Katakan pendapatan yang kita bawa balik adalah RM5,000 sedangkan pendapatan jiran kita itu hanyalah sekitar RM3,000. Jika diperhatikan ada perkara pelik sedang berlaku. Kenapa pendapatan yang kita ada hanya cukup-cukup untuk keperluan kita sahaja. 

Dan jika kita berbual dari hati ke hati dengan kawan kita itu, dia juga akan mengeluh kenapa pendapatannya hanya ngam-ngam untuk menyara keperluannya sahaja setiap bulan. Dia tak berkeupayaan menabung dan ini telah berterusan semenjak pendapatannya hanya RM1,500 sebulan.

Maklumat di atas jika digabungkan membuatkan kita mampu menjadi kaya. Caranya mudah saja,
  1. Ajak kawan yang pendapatan RM3,000 itu menjadi pembantu untuk kita jadi kaya. Bayar padanya sedikit ganjaran seumpama RM50 setiap kali dia menceritakan teknik kehidupannya pada anda.
  2. Temuramah kawan itu bagaimana dia membelanjakan pendapatannya secara terperinci. Kereta apa dia pakai, makanan jenis apa yang dia makan dan lain-lain.
  3. Seterusnya ikut kesemua gaya hidupnya dan tiru kesemua cara dia berbelanja. Jadikan beliau sebagai pemantau untuk menegur jika ada kesilapan berlaku.
  4. Amalkan secara tetap sehingga menjadi kebiasaan.
  5. Di saat itu anda akan dapati pendapatan yang anda bawa balik akan sentiasa berlebihan sebanyak RM2,000 daripada keperluan.
  6. Apa lagi, masukkan ke dalam bank atau tabung haji atau unit trust islamic fund dan lain-lain. Masukkan secara tetap selama mungkin.
  7. Anda sudah masuk dalam senarai orang kaya baru.
Selamat mencuba! Jangan lupa turunkan ilmu ini pada rakan yang membantu anda dan suruh dia mencari rakannya pula yang berpendapatan RM2,000 sebulan. Jangan kaya seorang diri, ajak orang lain juga menjadi kaya.

No comments:

Post a Comment