Monday, September 21, 2015

KITA KENA ADA DUA PERANCANGAN

Dalam satu usrah,naqib memberi tugasan untuk tiap ahli membentang perancangan berdasarkan hadis nabi . Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam telah bersabda:
“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yg boleh melampui umur tersebut” (HR. Ibnu Majah: 4236, Syaikh Al Albani mengatakan: hasan shahih).
Tajuk ini jelas menunjukkan perancangan dari segi persiapan untuk mati,mengadap Allah.
Bila tiba pembentangan setiap orang,telah dijangka semua orang akan bercerita dia akan buat ibadat solat,puasa,baca quran,sedekah,zikir dll.Bila selesai semua orang menyatakan perancangan,naqib tidak komen sebaliknya bertanya apakah apa yg dirancang itu telah dibuat selama ini?Bila dia minta membaca quran tiap orang,ternyata ramai yg tersangkut, tergagap,teraba,bila ditanya solat sunat apa yg dah diamal berterusan,kebanyakan diam,bila ditanya puasa sunat yg mana yg mereka isqamah,juga diam,bila disuruh membanding berapa peratus dari pendapatan disedekah dan dibelanja ke jalan agama,mereka juga diam.Semakin banyak soalan yg ditanya,telah ada ahli usrah yg menitis airmata, terutama bila naqib meninggi suara"Nabi telah memberitahu usia kamu,tetapi kamu tetap bertangguh untuk beribadat."Titisan air mata jatuh ke buku catatan seorang rakan usrah disebelah saya.
Saya nak ajak pembaca semua merasai seperti berada dimajlis itu.Apakah jawapan kita,apakah persediaan kita.Tanyalah diri,jika kita merancang utk beribadat sekuatnya,apakah ilmu kita telah mencukupi.Kita tahu semua ibadat solat sunat,tahu hari dan bila puasa sunat, tahu baca quran dg fasih,tahu zikir dan kelebihannya dsbnya.
Jika jawapannya penuh madah berhelah,ambil daya usaha dari sekarang utk belajar,utk mula melaksanakan.
😢😢😢abdghaniharon😢😢😢
Saya ingin menambah,apa yg disebut diatas adalah ibadat khusus shj,sedangkan seluruh ini boleh dijadikan ibadat dg meletak niat setiap geraklaku,pekerjaan kerana Allah.Bersiap sedia untuk mati bukan bermakna duduk diatas sejadah shj, tetapi menjadikan hidup seluruhnya dlm ibadat.Hati sentiasa mendetik zikir,lidah boleh dibasahi hafalan surah,mulut menuturkan pesanan yg baik,kaki sentiasa dilangkah ke tempat ibadat,tangan sentiasa ringan untuk membantu,mata sentiasa ingin kembali melihat sejadah dan quran,telinga sentiasa ditadah mendengar ilmu dan pesanan yg baik.
Janji nabi tetap benar,jangan tunggu 60an,kerana bila tiba usia itu,tenaga sudah tidak sekuat sekarang,penyakit sudah berkeliling,mungkin sudah tiada kesempatan.Bersara lebih awal dari 60 adalah baik sebagai persediaan untuk mati.Kesatuan sekerja yg meminta dinaik umur bersara kpd 60 mungkin tidak pernah merujuk hadis ini,mereka hanya merancang untuk hidup,tetapi tidak merancang untuk mati. Seolah kita akan bekerja hingga sampai penghujung hidup.Mungkin dah tak sempat nak guna duit KWSP yg dirancang utk kegunaan bila tamat bekerja.Pada saya,bersara umur 60 ibarat berdiri ditebing jurang yg dalam.
Ayuh mulakan hari ini satu persediaan mengadap Allah, bukan kain kapan dan keranda kerana itu tanggungjawab yg hidup kpd yg mati.Bukan dimana kuburnya,berapa hari kenduri arwahnya.Tanyalah diri apakah kita telah menempah sebuah tempat disyurga.Kita kena ada dua perancangan, pertama untuk hidup,kedua untuk mati baru menepati pesanan nabi.abdghaniharon

Sumber FB

No comments:

Post a Comment