Thursday, May 17, 2012

Bongkar Penipuan Dalam Internet (5)


By mAYANGmAYA
 (Sambungan Bongkar Penipuan Dalam Internet (4)


KEEMPAT: SISTEM KEAHLIAN KELAB ATAU PERSATUAN (CLUB MEMBERSHIP PROGRAM)

Sejauh ini kamu mungkin telah dapat menangkap cara atau teknik pengaruh atau pemukauan yang individu atau syarikat tertantu gunakan untuk mengambil duit kamu. Model mereka yang mengambil duit dan mungkin memulangkan sedikit kembali sebagai imbuhan atau keuntungan kepada kamu, sebenarnya adalah duit ahli yang mendaftar kemudian.

Kaedah ini meliputi Sistem Piramid, Penipuan Terus dan juga Penipuan Rakan-Niaga. Mereka menggunakan fakta semasa, potensi pulangan yang tinggi dan juga “janji manis” untuk meyakin dan seterusnya engambil duit kamu.Sistem keahlian yang mereka manipulasikan ini pada dasarnya diambil daripada sistem yang agak berjaya dahulu iaitu “Tupperware Parties”.

Kamu mungkin pernah melihat ibu kamu menjemput jiran kamu ketika kecil untuk menghadiri majlis ini yang mana agen atau ibu kamu akan memperkenalkan Tupperware dan menjual kepada jiran tetangga. Sistem keahlian ini juga “memukau” masyarakat ramai dengan meyakinan kamu melalui ahli mereka yang ramai serta syarikat atau program ini adalah milik kamu sendiri.

Di antara “terma-terma yang memukau” digunakan adalah  "The Friendship Investment Club", "Freedom Club", "A Gift Network", "Season of Sharing", "The Spirit of Giving", "Northwest Family Reunion" dan "Creating a New Paradigm".

“Sekali lagi media internet digunakan sebaik mungkin untuk memudahkan lagi penyebaran maklumat, merekrut ahli baru, menyimpan dan mengurus data mengenai ahli dan menerima pembayaran berulang contohnya pembayaran bulanan secara automasi”.
 
Mari kita dalami sebahagian daripada kumpulan sasaran mereka dan cara penipuan mereka.

1. Persatuan atau Kelab Untuk Lelaki.

Antara yang masyhur "Pit Stop", "NASCAR", "Men's Club" dan "Money Exchange". Sebagaimana nama yang digunakan, mereka mensasarkan individu lelaki yang meminati sesuatu aktiviti atau kegemaran mereka. Seterusnya mereka menawarkan keahlian dengan pulangan kekayaan dan juga peluang menambahkan pendapatan dan membeli produk pada nilai yang murah.

2. Kelab Untuk Wanita. 

Sasaran mereka adalah wanita, yang mana "Circle of Friends", "Women Helping Women", "the Gifting Club", "Heart to Heart", "Gifts for Charity", "Renewal Celebration", "Women Empowering Women," "Women's Empowerment Network", "Women for Women," dan "Dinner Party”. Perkataan-perkataan ini “memukau” wanita dengan isu semasa, keperluan atau kegemaran mereka. Sasaran mereka adalah yuran keahlian dan juga pembelian lot keahlian.

3. Persatuan Amal.


Model ini pula menggunakan model “menderma dan kekayaan akan kembali kepada anda”. Mereka mengambil kesempatan dan juga ehsan kamu supaya berderma dan menjemput rakan lain untuk menderma dan berpeluang untuk melakukan kebaikan dan akhirnya mengecapi kebebasan kewangan.

(Financial Freedom)


Derma yang dipungut adalah seminima USD10.00 untuk bidang yang kamu gemari samada penjagaan alam sekitar, binatang peliharaan, menaja “anak angkat” kamu sendiri di dunia ketiga, seperti di negara-negara Afrika, Vietnam, Kampuchea dan sebagainya.

Tetapi agak menyedihkan kerana banyak dari organisasi-organisasi yang bergerak di atas tiket persatuan amal ini hanya memberikan sebahagian kecil sahaja dari pendapatan yang diperolehi hasil pemberian orang awam kepada golongan atau perkara yang ditaja. Ada yang hanya memperuntukkan serendah 0.5% sahaja kepada tujuan asas program kutipan amal ini. Sebahagian besar dari jumlah pendapatan yang terkumpul sebaliknya digunakan sebagai “belanja pengurusan”.

Insya Allah, saya akan bongkar perkara KELIMA pula, mengenai PROGRAM ONLINE MLM (Online Multi-Level-Marketing). 

No comments:

Post a Comment