Friday, May 11, 2012

Bongkar Penipuan Dalam Internet (4)


By mAYANGmAYA
 

(Sambungan Bongkar Penipuan Dalam Internet (3)

KETIGA: SAHAM SYARIKAT ATAU RAKAN PERNIAGAAN

Skim ini mempengaruhi kamu, dengan menjanjikan kamu peluang menyertai syarikat mereka melalui pelaburan yang sangat minima atau bergantung kepada kemahuan kamu. Pelaburan daripada sekecil USD10.00 hingga ke ribuan Dollar. Model mereka adalah berlainan sedikit, kerana ianya adalah seratus peratus pembohongan. Ini kerana Syarikat ini tidak berdaya saing atau berpotensi langsung untuk menjana keuntungan.

Antara contoh penipuan sistem ini adalah seperti berikut.

1. Pertanian.
Penipuan ini menggunakan sector pertanian sebagai landasan mereka menarik pelabur untuk melabur. Anda mungkin akan menjumpai laman web di hantar email berkenaan dengan industri pertanian di Amerika Syarikat ataupun sesebuah negara tertentu. Laman web ini akan mendakwa dan menerangkan tentang potensi komoditi mereka samada ternakan atau buah-buahan.

Kamu dijemput untuk memiliki “lot” tertentu samada di dalam bentuk binatang ternakan atau pohon buah-buahan. “Lot” ini menjadi milik kamu dan menjanjikan pulangan yang tinggi selepas binatang ternakan matang atau pohon buah-buahan berkenaan sampai waktu memetik. Kamu akan berterusan diberikan keuntungan daripada keuntungan ladang tersebut.

Tujuan mereka menjemput kamu melabur di dalam program ini adalah di atas alasan untuk menambahkan modal bagi meningkatkan pengeluaran hasil ladang berkenaan disebabkan permintaan yang semakin meningkat, ramalan kenaikan harga di samping kekurangan pengeluaran. Kamu telah dijanjikan pulangan yang tinggi.

Kebanyakkan laman web sebegini sebenarnya hanyalah menggunakan maklumat sektor perniagaan yang sedang mengalami pertumbuhan, tetapi sebenarnya mereka tidaklah menpunyai niat untuk menambahkan
pengeluaran. Mereka hanyalah menerima pelaburan kamu, untuk dilaburkan di tempat lain atau untuk dilesapkan.

Sebagai contoh, kamu diajak untuk menjadi rakan perniagaan memelihara burung Ostrich di Amerika Syarikat secara kumpulan. Mereka akan meyakinkan kamu dengan mengatakan bahawa program ini mempunyai insurans dan potensi berkembang yang amat besar. Tetapi di dalam kebanyakkan kes, ladang tersebut hanyalah mengembar-gemburkan potensi lading berkenaan atau jumlah pegangan mereka di dalam pasaran atau pengeluaran ternakan tersebut.

Mereka sebenarnya tidaklah memiliki apa-apa pegangan. Keuntungan yang dijanjikan juga adalah di antara 20% ke 300%. Ini adalah angka yang menakjubkan bagi sektor perladangan. Bayangkanlah ribuan Pelayar Internet tertipu dengan mudah daripada skim pembelian binatang ternakan, menternak susu culture di peti sejuk dan juga membuat keju. Tidak mustahil Pelayar Internet dapat di tipu dengan mudah. Mungkin kita akan bertemu dengan rakan kongsi yang mengajak memelihara Kucing atau Toek (cicak) di rumah dan menjualnya.

2. Teknologi Produk.


Terdapat juga ribuan syarikat atau individu yang mendakwa mereka telah mencipta teknologi atau produk baru di dalam sesuatu bidang tertentu. Mereka mendakwa mempunyai paten “hakcipta yang didaftarkan” dan boleh membuktikan bahawa teknologi atau produk mereka sedang dan akan meletup di pasaran di dalam masa terdekat.

Oleh itu, mereka memerlukan pelaburan kamu dan menjanjikan pulangan yang tinggi. Sebagai contoh, sebuah syarikat R&D berasaskan teknologi tumbuhan mengumumkan di laman web mereka tentang penemuan terbaru mereka, “Biosonic”. Ianya satu teknologi berasaskan “wave energy” untuk membantu tumbuhan membesar dengan cepat dan lebih optimal.

Syarikat ini mendakwa bahawa mereka telah mengikat “kontrak” dengan beberapa buah negara dan mula menjemput pelabur untuk melabur. Setelah banyak pelaburan yang diterima untuk projek ini, wang pelaburan telah dilesapkan atas nama R&D. Surahjaya Sekuriti Amerika Syarikat mendakwa syarikat terbabit kerana menggunakan nama dan kontrak yang tidak wujud dengan kerajaan Saudi dan Jepun dengan niat untuk menipu. Disebabkan beberapa akta di dalam Undang-Undang Syarikat Amerika Syarikat, syarikat ini dapat
melepaskan diri dan melesapkan jutaan wang pelabur.

Rumusan Model Rakan Niaga.

Penipuan yang menggunakan model ini hampir kesemuanya akan melesapkan pelaburan kamu. Mereka akan menggunakan maklumat atau data yang terkini dan juga ramalan pasaran semasa yang ternyata boleh meyakinkan, bahawa keuntungan adalah pasti. Tetapi sebenarnya mereka hanyalah menggunakan maklumat ini untuk penipuan semata-mata.

Kebanyakkan pelabur yang kerugian di dalam kes sebegini tidak membuat pendakwaan di mahkamah atas pelbagai alasan. Bagi yang membuat tuntutan di mahkamah, tuntutan mereka gagal disebabkan beberapa kelemahan undang-undang di samping penyataan dan ikat-janji yang telah diberitahu di dalam bentuk “fine print” yang berpihak kepada “operator program”. Di dalam banyak kes sebegini, “operator program” dapat melarikan diri daripada tindakan undang-undang.


Insya Allah, saya akan bongkar perkara KEEMPAT pula, mengenai sistem kehlian kelab atau persatuan.
 

No comments:

Post a Comment