Thursday, May 3, 2012

Bongkar Penipuan Dalam Internet (1)


By mAYANGmAYA
DI MALAYSIA pengetahuan dunia internet masih baru dan kesedaran pengguna tentang risiko bidang alam ini amat sedikit. Ramai tergoda dengan janji manis dan harapan kaya cepat atau jutawan segera. Statistik dan perangkaan tentang jumlah sebenar kerugian rakyat Malaysia mungkin tiada, buat masa ini.

Anggaran kerugian pengguna internet United Kingdom dan juga Amerika Syarikat sudah cukup untuk kita jadikan sebagai iktibar. Ada cerita penipu membuat keuntungan USD $100 juta di dalam masa sebulan dan pelbagai lagi. Kenapa kita boleh di tipu begitu mudah?

Ramai juga yang mengandaikan, risiko setakat RM$100 atau RM$1000 tak seberapa berbanding untungnya yang besar, kalau dapat. Itulah, punca mereka ditipu!

Ya, marilah kita bongkar satu persatu.

PERTAMA: PENIPUAN MELALUI EMAIL DAN ONLINE CLASSIFIED (EMAIL AND ONLINE CLASSIFIED SCAMS)

Penipuan melalui Email biasa di klasifikasikan sebagai Spam Email, tetapi ianya tidak semestinya Spam kerana kenalan kita mahupun sahabat kita mungkin menghantar iklan kepada kita untuk menyertai program ini. Online Classified pula adalah iklan online.

Kamu akan bertemu dengan iklan online ini sebaik sahaja kamu melayari Internet. Search Engine seperti Yahoo, MSN, Google akan menpromosikan iklan mereka mengikut keadaan atau thema kamu. Sekiranya kamu melayari laman web atau blog rakan kamu, iklan tersebunyi mungkin ada di dalam betuk AdSense.

Antara penipuan yang lazimnya menggunakan email dan “Online Clasified” adalah seperti di bawah.. Kamu, biasanya menerima email dan membukanya lalu;

1. Duit Pendahuluan Nigerian (Nigerian Advance Fee Frauds)

Contohnya anda akan mendapat email yang bertulis seperti ini. Kandungan tulisan mungkin akan berubah-ubah tetapi tujuannya adalah sama:
Lagos,
Attention: The President/CEO
Dear Sir,
Confidential Business Proposal
Having consulted with my colleagues and based on the
information gathered from the Nigerian Chambers Of
Commerce And Industry, I have the privilege to request
your assistance to transfer the sum of $47,500,000.00
(forty seven million, five hundred thousand United States dollars) into your accounts.
The above sum resulted from an over-invoiced contract, executed, commissioned and
paid for about five years (5) ago by a foreign contractor. This action was however
intentional and since then the fund has been in a suspense account at The Central Bank
Of Nigeria Apex Bank.
We are now ready to transfer the fund overseas and that is where you come in. It is
important to inform you that as civil servants, we are forbidden to operate a foreign
account; that is why we require your assistance. The total sum will be shared as follows:
70% for us, 25% for you and 5% for local and international expenses incidental to the
transfer.
The transfer is risk free on both sides. I am an accountant with the Nigerian National
Petroleum Corporation (NNPC). If you find this proposal acceptable, we shall require the
following documents:
(a) your banker's name, telephone, account and fax numbers.
(b) your private telephone and fax numbers — for confidentiality and easy
communication.
(c) your letter-headed paper stamped and signed.
Alternatively we will furnish you with the text of what to type into your letter-headed
paper, along with a breakdown explaining, comprehensively what we require of you. The
business will take us thirty (30) working days to accomplish.
Please reply urgently.
Best regards
Howgul Abul Arhu


Penipuan ini lebih ditujukan kepada individu atau syarikat di dunia barat, kerana ianya melibat nilai kewangan yang agak tinggi. Penipuan ini juga disertai oleh kakitangan awam beberapa buah Negara Afrika yang korup untuk meyakinkan pelaburan individu atau syarikat barat. Ianya melibatkan beberapa orang berjawatan tinggi di dalam kerajaan dan agensi-agensi kerajaan.

Penipuan ini juga melibatkan kehadiran mangsa ke negeri terbabit. Mangsa mendapat keyakinan dari skim ini setelah mendapat pengesahan daripada pegawai agensi kerajaan yang berkenaan bahawa perkara ini adalah benar. Setelah kembali ke negaranya, mangsa akan menyalurkan wang pendahuluan yang diperlukan yang pastinya lesap. Apabila berada di negara berkenaan, mangsa juga perlu mengeluarkan duit untuk rasuah dan perbelanjaan yang tidak sepatutnya.

Email yang diolah didalam pelbagai ragam dan gaya ini hanyalah untuk menyakinkan kamu bahawa ada wang tersimpan di 'Sesebuah Negara'. Kamu boleh membantu mengeluarnya dengan hanya memberikan no akaun kamu, letterhead syarikat kamu atau yang lainnya.

Hanya individu benar-benar mempunyai kewangan banyak yang disasarkan oleh kumpulan ini. Sebagai iktibar berikut adalah kenyataan mengenai skim ini.

a. Januari 5, 2001, Timbalan Gabenor Bank Pusat Nigeria (Central Bank of Nigeria), M.M.R Rasheed telah didakwa di Mahkamah Persekutuan Amerika Syarikat atas dakwaan menipu dan memberikan kenyataan palsu berhubung penglibatan terus beliau dengan skim ini dan juga penglibatan beliau di dalam akaun bank luar pantai (Offshore Bank).

b. Anggaran kerugian melalui penipuan ini adalah USD satu million sehari di Amerika Syarikat sahaja.

Corak Nigerian Scam ini mungkin juga telah di adaptasi di dalam pelbagai bentuk. Mungkin individu di Nigeria ini adalah bijak seperti Sang Kancil yang pandai menipu Sang Gajah atau Harimau. Mereka telah berpindah ke variasi yang melibatkan pengguna Ebay, mencuri database peniaga dan menghantar check atau permohonan palsu. Berhati hatilah sekiranya kamu menerima email daripada mana- mana negara atau individu yang menpunyai nama berbau Afrika.

2. Peluang Kerja Di rumah (Work at Home Opportunities) MAKE EXTRA CASH AT HOME!

***WIDE SELECTION OF JOBS . . . TOP PAY***
****WORK IN THE COMFORT OF YOUR OWN HOME****
**REAL JOBS WITH REAL COMPANIES**

PENDAPATAN TAMBAHAN DI RUMAH!
***BANYAK PILIHAN KERJA…PEMBAYARAN YANG TINGGI**
****KERJA DENGAN SELESA DARI RUMAH****
**KERJA SEBENAR DENGAN SYARIKAT BERPRESTIJ**


Di atas adalah sebahagian daripada kenyataan yang kamu akan diperkenalkan melalui program atau skim ini. Kenyataan ini disokong juga dengan pemukauan angka, yang menjanjikan pulangan tinggi setiap minggu.

Apa realitinya?

Keadaan sebenarnya mereka, hanyalah inginkan kamu membayar yuran keahlian melalui pembelian manual, kit atau cara untuk buat kerja ini. Biasanya selepas bayar, kamu akan dapat buku mengenai program ini, melalui muat-turun secara digital (online download) atau melalui pos.

Pada dasarnya program-program ini memerlukan kamu mempromosikan peluang perniagaan
ini kepada orang lain. Termasuk juga untuk mengajak kawan-kawan anda untuk membeli “Manual Peluang Perniagaan’” ini. Kamu akan dapat komisen melalui referral bagi setiap pembelian. Akan dapat senarai syarikat yang akan membayar untuk membuat 'kerja di rumah' itu.

Senarai Syarikat ini pula tidaklah banyak. Sedih lagi, kamu kena hubungi setiap syarikat itu sendiri, yang biasanya kena beli starter-kit dulu. Lagi kamu kena keluar duit. Lebih menyusahkan lagi, syarikat-syarikat ini selalunya mahu kamu menyertai sesi atau module latihan mereka sebelum boleh bekerja di rumah, dan bayar duit lagi. Akhirnya, kamu terpaksa “melabur” suatu jumlah yang besar.

Sebenarnya Ini..

Apa yang kamu dapat dari starter-kit atau module latihan syarikat ini? Kononnya kamu boleh pasang produk syarikat berkenaan secara sendiri dari rumah kamu.. Sekali lagi kamu dikehendaki membayar wang bagi penghantaran batch pertama produk separa-siap, bagi kamu siapkan (memasang sendiri dari rumah).

Kamu pun bertungkus-lumus menyiapkan produk-produk tersebut mengikut jumlah yang ditentukan syarikat berkenaan, contohnya 50 unit (minimum “submission” produk siap untuk
melayakkan kamu dibayar).. Kamu pun hantar (pada kos anda sendiri) hasil 'kerja' itu.

Akhirnya, beberapa minggu kemudian sampailah surat dari syarikat-syarikat ini memberitahu bahawa..

“Dukacita dimaklumkan setelah memeriksa hasil produk siap pemasangan anda, kami dapati semuanya adalah tidak menepati spesifikasi produk siap yang kami kehendaki. Ianya tidak lulus piawaian terakhir bahagian Quality Control syarikat sebelum siap untuk dibungkuskan. Oleh itu pihak syarikat tidak dapat membayar anda hasil dari kerja ini”.

Begitulah kesudahannya keadaan sebenar yang dialami oleh berjuta-juta orang yang telah mengikuti program-program sebegini dari seluruh dunia.

Insya Allah, bersambung. Masih banyak lagi penipuan yang akan dibongkarkan!


No comments:

Post a Comment