Sunday, March 3, 2013

P Pinang bina terowong laluan bawah laut







Mohd SabrI Said,
BUTTERWORTH: Kerajaan negeri Pulau Pinang mengumumkan pembinaan terowong  dasar laut bernilai RM6.3 bilion bagi menghubungkan Gurner Drive di pulau dengan Bagan Ajam sebelah tanah besar.

Ia bakal menjadi kenyataan tidak lama lagi kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (gambar).

Pembinaan itu akan menghubungkan Seberang Perai Utara dengan pulau bag memajukan kawasan itu selaras dengan kepesatan pembangunan sejak kebelakangan ini.

"Walaupun Seberang Perai Utara dikuasai pembangkang Umno dan BN namun Kerajaan Pakatan Rakyat tetap meningkatkan kemajuan di situ demi rakyat bukan kerana dendam politik.

"Kita mencadangkan laluan ketiga di situ di mana Terowong Dasar Laut menghubungkan Gurney  Drive dan Bagan Ajam yang menelan belanja RM6.3 bilion hasil pelaksanaan tander terbuka berbanding kos asal RM8 bilion diera pemerintahan BN," tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis pelancaran Agenda Ekonomi Saksama (AES) yang diadakan di Dewan Haji Ahmad Badawi, Butterworth pagi tadi.

Beliau percaya pembinaan itu nanti akan memberikan lonjakan ekonomi pada penduduk Seberang Perai Utara di samping memberikan peluang pekerjaan yang cerah kepada anak-anak muda.

Menurut Lim, walaupun sedar cadanganya menimbulkan kemarahan sesetengah pihak ekoran tidak menerima cadangan mereka yang mahukan kerajaan nmegeri mengenakan bayaran kepada kenderaan yang ingin memasuki Georgetown.

Mereka mendakwa cara tersebut, akan mengurangkan kesesakan serta berpeluang menambah pendapatan negeri.

"Kita tidak akan gunakan pendekatan mereka kerana ia akan menimbulkan kemarahan rakyat. Lebih baik kita buat terowong kerana ia dapat memberikan beberapa keistimewaan sebagai tarikan pelancung, " ujarnya.

Kontraktor berpengalaman telah dilantik untuk melaksanakan projek tersebut, jelas beliau yang juga Ahli Dewan Undangan (Adun) Air Putih, Balik Pulau.

Sumber harakahdaily

No comments:

Post a Comment