Thursday, December 27, 2012

Kenapa Yahudi Pintar dan Genius?


Kita sudah maklum bahawa selama ini dikalangan masyarakat sudah berkembang paradigma yang menganggap bahawa yahudi adalah suatu bangsa yang mempunyai kelebihan dalam hal kecerdasannya. Tapi benarkah demikian?

apa sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau hasil usaha sendiri?

Mari kita mula dari masa kehamilan:

Begitu wanita Israel yang mengetahui bahawa dirinya tengah mengandungkan anak, maka secara langsung sang ibu tersebut sering bernyanyi dan bermain piano dan juga membeli buku matematik.

Bermain piano dan bernyanyi bertujuan untuk mempengaruhi suasana hati binaan si bayi tersebut ketika lahir. Dengan bernyanyi dan bermain piano, maka sang ibu akan merasakan ketenangan.

Diharapkan sang bayi akan memiliki sifat-sifat yang tenang dan berfikir matang ketika menghadapi masalah hidup nantinya.

Sedangkan mengerjakan soal matematik bertujuan untuk mengembangkan kecerdasan otak bayi yang ada dalam kandungannya.
Agar anak mereka dilahirkan dengan otak genius.

Dan para ibu Yahudi yang tengah mengandung, terus menerus mengerjakan soal matematik yang ada sampai tiba saat melahirkan. Kadang mereka mengerjakan bersama suaminya dan bertanya kepada saudara-saudaranya apabila ada soal yang terasa sukar.

Maksudnya ... mereka tidak melatih kecerdasan otak anak mereka dari kecil, dari umur 3 bulan, tapi dari sejak di dalam kandungan, Sebuah perancangan yang dalam sekali bukan?!.

Cara makan keluarga Yahudi:

Sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan kurma bersama susu. Tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala (sekali lagi, tanpa kepala!) Bersama salad yang dicampur dengan badam dan berbagai jenis kekacang.

Menurut wanita Yahudi itu, daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan perkembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. Sama seperti kebiasaan orang Jepun yang genius juga dalam kerajinan memakan daging ikan), Ini adalah adat orang orang Yahudi ketika mengandung. Menjadi semacam kewajipan untuk ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.
Pada setiap undangan yang sama saya perhatikan, mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet), "Biasanya kalau sudah ada ikan, tidak ada daging. Ikan dan daging tidak ada bersama di satu meja. Menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang, harus, terutama badam.

Perinsip: "kalau sudah makan ikan, tidak boleh ada daging yang dimakan bersamaan" ternyata sama dengan perinsip makannya Rasullullah SAW, manusia paling jarang sakit sedunia)

Mereka juga akan makan buah-buahan dahulu sebelum hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang ke rumah Yahudi anda akan dihidangkan buah-buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk.
Akibatnya lemah dan payah untuk memahami pelajaran di sekolah. Ternyata makan buah dahulu baru nasi, akan menyebabkan buah busuk. Kerana proses pencernaan makanan di dalam perut kita itu memakan masa yang lama. Sehingga akan membuat buah mengalami beratur yang panjang hingga akhirnya dia berbau busuk. (Pernah membiarkan epal yang sudah menggelupas? Lama-lama akan kuning dan boleh membusuk? Itu hanya didiamkan dan terkena udara ... bagaimana kalau dicampur olahan makanan di dalam perut kita? Sudah pasti busuk dahulu sebelum boleh diproses. Jadi istilah "makan buah setelah makan nasi" sebagai pencuci mulut itu SALAH. makan buah sebelum makan nasilah yang betul, bukan selepas makan nasi.
Masa kanak-kanak

Seterusnya di kelas 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berasaskan perniagaan. Pelajaran IPA sangat diutamakan. Di dalam perhatian peribadi saya, "Perbandingan dengan kanak-kanak di California, dalam peringkat IQ-nya boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!" Katanya. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi, sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka. Sukan yang diutamakan adalah memanah, menembak dan berlari. Menurut rakan Yahudi-nya Stephen, memanah dan menembak dapat melatih otak fokus. Disamping itu menembak sebahagian daripada persiapan untuk membela negara.

kanak-kanak yang jaguh dalam hal sukan, biasanya mereka mempunyai kemampuan mengambil keputusan yang cepat, kerana otak mereka terlatih bergerak cepat, terlepas dari bagus atau tidaknya prestasi mereka di sekolah.

Sekolah Tinggi di yahudi

Di sini murid-murid didedahkan dengan pelajaran sains. Mereka didorong untuk mencipta produk. Meski projek mereka kadangkala kelihatannya lucu dan membosankan, tetap diteliti dengan serius. Apatah lagi kalau yang diteliti itu berupa senjata, perubatan dan teknik. Idea itu akan dibawa ke jinjang lebih tinggi.
Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Dr Stephen Carr Leon sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, mahasiswa diharuskan mengerjakan projek. Dan mereka harus mempraktikannya.

Anda hanya akan lulus jika team Anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $ US 1 juta!
Anda terperanjat?
Itulah kenyataannya.

Merokok bagi mereka adalah sesuatu yang paling pantang disentuh.
Bila anda diundang makan di rumah Yahudi, jangan sekali kali merokok. Tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka. Menyuruh anda merokok di luar rumah mereka. Menurut ilmuan Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen. Maksudnya, keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak (bodoh). Suatu penemuan dari saintis gen dan DNA Israel.

Kesimpulan, melahirkan anak dan keturunan yang bijak adalah kemestian. Tentunya bukan perkara yang boleh diselesaikan semalaman. Perlu proses, melalui beberapa generasi mungkin?

Kabar lain tentang bagaimana pendidikan anak adalah dari saudara kita di Palestin. Mengapa Israel membunuh kanak-kanak Palestin. Terjawab sudah mengapa pencerobohan tentera Israel yang biadab menumpukan diri pada pembunuhan anak-anak Palestin di Jalur Gaza.
Seperti yang kita ketahui, setelah melalui tiga minggu, jumlah korban terbunuh akibat holocaust itu sudah mencapai lebih dari 1300 orang lebih. Hampir setengah darinya adalah kanak-kanak.

Selain kerana memang tabiat Yahudi yang tidak mempunyai nurani, target kanak-kanak bukanlah kebetulan belaka. Tahun lalu, mengikut Ramadhan 1429 Hijriah, Ismali Haniya, pemimpin Hamas, melantik kira-kira 3500 kanak-kanak Palestin yang sudah hafidz al-Quran.

Anak-anak yang sudah hafal 30 juz Al-Quran ini menjadi sumber ketakutan Zionis Yahudi. "Jika dalam usia semuda itu mereka sudah menguasai Al-Quran, bayangkan 20 tahun lagi mereka akan jadi seperti apa?" Demikian pemikiran yang berkembang di fikiran orang-orang Yahudi.

Tidak hairan jika kanak-kanak Palestin menjadi para penghafal Al-Quran. Keadaan Gaza yang disekat dari segala arah oleh Israel menjadikan mereka terus mendedah berinteraksi dengan al-Quran. Tak ada main Play Station atau game bagi mereka.

Namun keadaan itu memacu mereka untuk menjadi para penghafal yang masih begitu belia. Kini, kerana ketakutan sang penjajah, sekitar 500 anak kecil penghafal Quran itu telah syahid.
Perang panjang dengan Yahudi akan berterusan entah sampai berapa generasi lagi. Ini cuma masalah giliran. Sekarang Palestin dan besok boleh jadi Malaysia. Bagaimana perbandingan perhatian kerajaan Malaysia dalam membina generasi penerus dibanding dengan negara jiran.

Ambil contoh tetangga kita yang terdekat adalah Singapura. Contoh yang penulis ambil mudah sahaja, rokok. Singapura selain menerapkan peraturan yang ketat tentang merokok, juga harganya sangat mahal.

Benarkah merokok dapat melahirkan generasi "BODOH!" Kata BODOH bukan dari penulis, tapi kata itu sendiri dari Stephen Carr Leon sendiri. Dia sudah menemui beberapa bukti menyokong teori ini.
 
Sumber halimislam.com

No comments:

Post a Comment