Sunday, December 23, 2012

Gaza Tanah Kelahiran Imam As-Syafie

ketahuilah
Ada sesuatu tentang Gaza yang kita perlu tahu....

Ghazza adalah tanah kelahiran Imam As-Syafie dan beliau dibesarkan di Askalan.

Beliau mengatakan " Aku telah dilahirkan di Ghaza pada tahun 150H (767M) Hijrah ), dan aku telah di bawa ke Mekah ketika umur aku 2 tahun.

Menurut riwayat yang lain "" Ayah aku berasal daripada Tabalah, dan ayah aku sebelum ini berada di Madinah, ketika di Madinah timbul suatu perkara yang kurang menyenangi beliau, maka beliau keluar berpindah ke Asqalan dan muqim di situ.Aku telah dilahirkan di sini ( Asqalan ), dan ayah aku telah meninggal dunia.Bapa saudara aku telah datang dari Makkah dan membawa aku balik ke sana ketika umur aku 2 tahun"

Ulama merumuskan Imam as-Syafie dilahirkan di perkampungan Ghazza (bandarnya ialah Askalan).

Imam Ahmad pernah berkata, "Diceritakan daripada nabi bahawa Allah akan menghantar kepada umat ini seorang pembaharu agama, Umar Abdul Aziz dihantar untuk seratus tahun pertama dan aku berharap Imam Syafie adalah pembaharu abad kedua"

Kini Askalan (dicemarkan oleh Israel dengan nama 'Ashkalon') letaknya 18 km dari Ghazza.

Seorang lagi ulama terkenal Imam Ibnu Hajar as-askalani merujuk kepada bandar Askalan. Dinisbahkan kepada Askalan kerana sebahagian keluarganya yang berasal dari Tunis menetap di Askalan. Beliau mengarang kitab yang menjadi rujukan penting umat Islam iaitu 'Fathul Bari' yang merupakan syarah kepada Kitab Sahih Bukhari. (Imam Ibnu Hajar sendiri dilahirkan di Kaherah pada tahun 773M - sezaman dengan Imam Syafie)

No comments:

Post a Comment