Tuesday, June 26, 2012

Apa Itu Perubatan Homeopati (Bahagian 4) (Akhir).



Perbahasan Tentang Pencairan ( Dilution ).
Tidak semua pakar homeopati mempertahankan pencairan yang amat tinggi. Ramai pakar homeopati awal pada asalnya doktor dan umumnya menggunakan pencairan yang lebih rendah seperti ”3X“ atau ”6X“, jarang melampaui ”12x“.
Pencairan yang rendah atau tinggi dipisahkan melalui garisan ideologi. Orang-orang yang memihak pencairan rendah lebih menekankan patologi dan kaitan dengan perubatan biasa/konvensional, manakala orang-orang yang memihak pencairan tinggi menekankan kuasa vitalmiasms dan tafsiran rohani penyakit.
Beberapa produk yang mempunyai apa-apa cairan yang lebih rendah secara relatif terus dijual, tetapi seperti rakan-rakan mereka, mereka tidak konklusif menunjukkan mempunyai apa-apa kesan di luar kesan plasebo.
PROVINGS ( Ujian ).
Hahnemann mencuba ke atas dirinya dan orang lain selama beberapa tahun sebelum menggunakan remedi kepada pesakit. Beliau tidak  terus bereksperimen dengan memberi remedi kepada pesakit, kerana dia berfikir bahawa ubat yang paling sama, berkeupayaan untuk mendorong gejala yang sama dengan penyakit itu sendiri, jadi ia akan mustahil untuk menentukan mana satu gejala yang datang dari ubat dan yang dari penyakit itu sendiri.
Oleh itu, orang sakit telah dikecualikan daripada eksperimen tersebut. Kaedah yang digunakan untuk menentukan mana ubatan ini adalah sesuai untuk penyakit tertentu telah dipanggil ‘proving’, dari perkataan asal Jerman, Prüfung, yang bermaksud “ujian“. Proving homeopati adalah kaedah yang dengannya profil penawar homeopati ditentukan.
Pada mulanya Hahnemann menggunakan dos bahan untuk provings, tetapi beliau kemudian menganjurkan ujian dengan remedi di pencairan 30C, dan kebanyakan provings moden dijalankan menggunakan remedi ultradilute di mana ia adalah sangat tidak mungkin mana-mana molekul asal kekal.
Semasa proses membuktikan, Hahnemann memberikan remedi kepada sukarelawan yang sihat, dan gejala yang dihasilkan telah disusun oleh pemerhati ke dalam rekod. Para sukarelawan telah diperhatikan selama berbulan-bulan pada satu-satu masa dan dibuat untuk menyimpan jurnal luas terperinci semua gejala-gejala mereka pada masa tertentu sepanjang hari.
Mereka telah dilarang daripada mengambil kopi, teh, rempah, atau arak untuk tempoh eksperimen; bermain catur juga dilarang kerana Hahnemann menganggap ia sebagai “terlalu menarik”, padahal mereka dibenarkan untuk minum bir dan digalakkan untuk bersenam secara sederhana. Selepas eksperimen, Hahnemann menyuruh sukarelawan bersumpah bahawa apa yang mereka dilaporkan dalam jurnal mereka adalah benar, yang mana pada masa itu beliau akan menyoal siasat mereka secara meluas mengenai gejala mereka.
Provings telah digambarkan sebagai penting dalam pembangunan percubaan klinikal, kerana penggunaan awal mereka dalam kumpulan kawalan yang kecil, prosedur yang sistematik dan kuantitatif, dan merupakan beberapa amalan statistik yang pertama dalam bidang perubatan.
Rekod-rekod yang panjang eksperimentasi-diri oleh pakar homeopati kadang-kadang telah terbukti berkesan dalam pembangunan ubat-ubatan moden: Sebagai contoh, bukti bahawa nitroglycerin mungkin berguna sebagai rawatan bagi angina telah ditemui dengan melihat melalui provings homeopati, walaupun pakar homeopati itu sendiri tidak pernah menggunakannya bagi maksud itu pada masa itu.
Direkodkan provings yang pertama telah diterbitkan oleh Hahnemann dalam Esei beliau 1796Essay on a New Principle.
Fragmenta de Viribus beliau (1805) mengandungi keputusan sebanyak 27 provings, dan 1810Materia Medica Pura itu mengandungi 65 proving.
James Tyler Kent, 1905Lectures on Homoeopathic Materia Medica, 217 remedi melalui provings dan bahan baru terus dimasukkan ke dalam versi kontemporari.
Repertory
Homeopathic repertory oleh James Tyler Kent.
Pakar homeopati secara amnya bermula dengan memeriksa secara terperinci sejarah pesakit mereka, termasuk soalan mengenai keadaan fizikal, mental dan emosi mereka, keadaan kehidupan mereka dan apa-apa penyakit fizikal atau emosi. Ahli homeopati kemudiannya cuba untuk menterjemahkan maklumat ini ke dalam formula yang kompleks gejala mental dan fizikal, termasuk suka, tidak suka, kecenderungan semula jadi dan juga jenis badan.
Daripada gejala-gejala ini, ahli homeopati memilih bagaimana untuk merawat pesakit. Kompilasi laporan provings homeopati yang banyak, ditambah dengan data klinikal, dikenali sebagai materia medica homeopati.
Tetapi kerana pengamal perlu untuk mencari remedi bagi gejala tertentu daripada melihat tanda-tanda untuk ubat tertentu, senarai homeopathic repertory, yang merupakan indeks gejala, senarai selepas gejala setiap remedi yang dikaitkan dengannya. Repertories selalunya sangat luas dan boleh termasuk data yang dipetik daripada pelbagai sumber materia medica. Sering ada perdebatan meriah di kalangan pengumpul repertories dan pengamal atas kebenaran rangkuman tertentu.
Indeks materia medica gejala homeopati yang pertama telah disusun oleh Hahnemann. Tidak lama kemudian, salah seorang pelajar beliau Clemens von Bönninghausen, menciptakan Therapeutic Pocket Book, satu lagi repertory homeopati.
Repertory homeopati yang pertama adalah Georg Jahr, Symptomenkodex, yang diterbitkan dalam bahasa Jerman (1835), yang ketika itu mula diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris (1838) oleh Constantine Hering sebagai Repertory to the more Characteristic Symptoms of Materia Medica. Versi ini kurang memberi tumpuan kepada kategori-kategori penyakit dan akan menjadi perintis kepada kerja-kerja kemudian Kent. Ia terdiri daripada tiga jilid besar. Repertories itu meningkat dari segi saiz dan terperinci seperti masa berkembang.
Beberapa kepelbagaian dalam pendekatan untuk rawatan wujud di kalangan pakar homeopati. Homeopati klasik secara amnya melibatkan pemeriksaan terperinci sejarah pesakit dan dos single remedy yang jarang, serta pesakit dipantau bagi peningkatan dalam gejala. Manakala homeopati klinikal melibatkan kombinasi ubat-ubatan untuk menangani gejala-gejala pelbagai penyakit.
Sumber mindaahad wordpress

No comments:

Post a Comment