Saturday, June 23, 2012

Apa Itu Perubatan Homeopati. (Bahagian 2)

Dalam artikel sebelumnya, Apa Itu Perubatan Homeopati. (Bahagian 1), kita telah melihat bagaimana permulaan ubat dan rawatan yang sangat sofistikated ini. Berdasarkan idea dari doktor zaman perubahan, Paracelsus, itu dikembangkan dan menjadi sistem ubat oleh Samuel Hahnemann, seorang doktor Jerman, pada akhir abad ke-18.
Penemuan Hahnemann dari eksperimen dengan kulit kina (cinchona), yang digunakan sebagai rawatan untuk malaria, mendapati bahawa kesan yang dia alami dari memakan kulit kayu itu mirip dengan gejala malaria. Oleh itu, ia memutuskan bahawa penyembuhan adalah hasil melalui persamaan, dan bahawa rawatan harus dapat menghasilkan gejala-gejala yang sama pada individu sihat dengan penyakit yang sedang dirawat.
Melalui eksperimen lebih lanjut dengan zat lain, Hahnemann merumuskan undang-undang persamaan (law of similars), atau dikenali sebagai “sama menyembuhkan yang sama” (Latin: similia similibus curentur) sebagai prinsip  dasar penyembuhan.
Dia percaya bahawa dengan menginduksi suatu penyakit melalui penggunaan dadah, simptom buatan dikuasakan oleh tenaga hayat untuk meneutralkan dan mengusir penyakit asal dan  gangguan buatan ini akan berkurangan secara semulajadi ketika kuantiti dos itu habis. Hal ini didasarkan pada keyakinan bahawa suatu zat yang dalam dos besar akan menghasilkan gejala seakan penyakit tertentu, dan dalam dos sangat kecil, dapat menyembuhkannya.
Dari sana, Hahnemann mengembangkan teori dan ilmu homeopati, di mana pengamal menggunakan bahan-bahan yang telah dicairkan. Mengikut undang-undang persamaan, bahan yang menyebabkan gejala tertentu pada individu sihat, diberikan dalam bentuk cair kepada pesakit yang menunjukkan gejala yang sama.
Penawar-penawar Homeopati disediakan melalui siri pencairan dengan goncangan dan kocakan yang kuat (succussion), kemudian, setiap pencairan ini diyakini telah meningkat kesannya. Homeopati menggelar ini sebagai proses potensi. Proses pencairan ini berlanjutan sehingga tidak ada lagi bahan yang asal.
Selain dari gejala / simptom, homeopati juga menggunakan aspek keadaan fizikal dan psikologi pesakit dalam mengesyorkan ubat. Buku rujukan Homeopathi dikenali sebagai repertories menjadi rujukan, dan ubat dipilih berdasarkan keseluruhan gejala.
Bergantung pada pencairan, ubat homeopati tidak boleh mengandungi molekul farmakologi aktif. Homeopati moden menyatakan bahawa salah satu alasan keberkesanan homeopati adalah air mempunyai memori yang membolehkan bahan homeopati untuk bekerja tanpa ada zat asal di dalamnya.
Pada akhirnya, alasan keberkesanan homeopati ini didasarkan pada apa yang disebut “the vital force.”
Homeopati menafsirkan penyakit adalah disebabkan oleh gangguan dalam tenaga hayat (the vital force). Iai melihat gangguan ini bermanifestasi diri sebagai gejala-gejala yang unik. Homeopati berpendapat bahawa kekuatan vital / tenaga hayat memiliki kemampuan untuk bertindak balas dan menyesuaikan diri dengan penyebab dalaman dan luaran, yang homeopati gelar sebagai undang-undang kerentanan (law of susceptibility).
The Vital Force
Undang-undang kerentanan menyiratkan bahawa keadaan negatif dalam fikiran dapat menarik entiti penyakit yang disebut miasms untuk menyerang tubuh dan menimbulkan gejala penyakit. Hahnemann menafikan penyakit sebagai sesuatu yang berasingan atau entiti yang menyerang, tetapi ia merupakan sebahagian daripada “keseluruhan hidup”.
Seiring berjalannya waktu, Hahnemann jelas tentang konsep asalnya dan mengembangkan seluruh set prinsip-prinsipnya tentang kesihatan dan penyakit.
Pada 1828, Hahnemann memperkenalkan konsep miasms; penyebab kepada kebanyakan penyakit. Miasm ditakrifkan oleh homeopati sebagai “peculiar morbid derangement of [the] vital force” (kegilaan yang aneh dan mengerikan oleh tenaga hayat).
Hahnemann telah memadankan setiap miasm dengan penyakit tertentu, dengan setiap miasm dilihat sebagai akar penyebab beberapa penyakit. Menurut Hahnemann, paparan awal untuk miasms menyebabkan gejala seperti penyakit kulit atau jantina, tetapi jika gejala-gejala ini ditekan oleh ubat-ubatan, menyebabkan pergi lebih dalam dan mulai mewujudkan diri sebagai penyakit pada organ dalaman.
Sebelum dan selepas: Miasm menyebabkan penyakit kulit, dan ianya sembuh selepas rawatan homeopati.
Homeopati berpendapat bahawa mengubati penyakit dengan langsung menentang gejalanya, seperti yang kadang-kadang dilakukan dalam perubatan konvensional, tidak berkesan kerana semua “penyakit umumnya dapat dikesan pada kebarangkalian, kedalaman, kronik, atau kecenderungan warisan (some latent, deep-seated, underlying chronic, or inherited tendency)”.
Asas kepada miasm ini masih tetap, dan penyakit yang mendalam hanya boleh dibetulkan dengan menghilangkan gangguan dalaman tenaga hayat (vital force).
Awalnya Hahnemann mendedahkan hanya tiga miasms, yang paling penting adalah “psora” (perkataan Yunani untuk gatal-gatal), digambarkan sebagai yang berkaitan dengan setiap penyakit gatal-gatal pada kulit, berasal dari kudis, dan menjadi dasar kepada lebih banyak keadaan penyakit.
Hahnemann percaya penyakit gatal menjadi penyebab penyakit seperti epilepsi (sawan), kanser, sakit kuning, tuli, dan katarak. Sejak zaman Hahnemann, miasms lain telah dicadangkan, beberapa darinya menggantikan satu atau lebih fungsi yang dicadangkan penyakit gatal, termasuk miasm batuk kering (tubercular) dan miasm kanser.
bersambung…
Sumber mindaahad.wordpress

No comments:

Post a Comment