Sunday, June 24, 2012

Apa Itu Perubatan Homeopati. (Bahagian 3)

Keluarga diraja Inggeris menggunakan homeopati sebagai perubatan eksklusif.


Remedy adalah istilah teknikal dalam homeopati yang merujuk pada substansi / bahan yang disiapkan dengan prosedur tertentu untuk mengubati pesakit.
Pengamal homeopati bergantung kepada dua jenis rujukan ketika penyediaan ubat: Materia medica dan repertories.
Sebuah Materia medica homeopati adalah kumpulan “gambar dadah / ubat”, yang disusun mengikut abjad ubat, yang menggambarkan pola gejala yang berkaitan dengan penawar individu.
Sebuah perbendaharaan homeopati adalah suatu indeks gejala penyakit yang menyenaraikan penawar yang berkaitan dengan symptoms.
Homeopathy menggunakan banyak haiwan,tumbuhan, mineral, dan bahan sintetik dalam rawatannya. Contohnya termasuk Arsenicum album (arsenic oxide), Natrum muriaticum (sodium chloride atau garam makan), Lachesis muta (bisa ular bushmaster), Opium (candu), dan Thyroidinum (hormon tiroid).
Homeopaths juga menggunakan rawatan yang disebut nosodes (dari perkataan Greek, nosos - penyakit) yang terbuat dari benda berpenyakit atau patologis seperti pembuangan kotoran, kencing, dan buangan pernafasan, darah dan tisu. Penawar homeopati dibuat dari spesimen yang sihat disebut sarcodes.
Beberapa kaedah homeopati moden dianggap mempunyai asas lebih esoteris untuk ubat, yang dikenali sebagai imponderables kerana ia tidak berasal dari bahan materi, tapi dari tenaga elektromagnetik yang dianggap telah “direkod” oleh alkohol atau laktosa.
Contohnya termasuk sinar-X dan sinar matahari. Usaha terbaru oleh ahli homeopati kepada benda yang lebih esoteris termasuk taufan (diolah dari air hujan yang disimpan). Ketika ini ada sekitar 3000 penyelesaian penawar berbeza yang sedang digunakan dalam homeopati.
Beberapa ahli homeopati juga menggunakan teknik yang dianggap oleh pengamal lain sebagai kontroversi. Ini termasuk ubat kertas, di mana bahan dan dilusi ditulis pada selembar kertas dan samada disematkan untuk pakaian pesakit, dimasukkan ke dalam saku mereka, atau ditempatkan di bawah segelas air yang kemudian diberikan kepada pesakit. Teknik ini menggunakan radionic untuk mempersiapkan ubat.

PERSEDIAAN.
Lesung dan alu digunakan untuk menghaluskan pepejal tidak larut dalam ubat homeopati termasuk kerang kuartza dan tiram.

Dalam menghasilkan ubat untuk penyakit, ahli homeopati menggunakan proses yang disebut dynamisation atau potentisation di mana bahan dicairkan dengan alkohol atau air suling dan kemudian digoncang kuat oleh sepuluh goncangan dalam proses yang disebut succussion.
Sementara Hahnemann menganjurkan menggunakan zat-zat yang menghasilkan gejala serupa dengan penyakit yang sedang dirawat, dia mendapati bahawa dos bahan akan memperhebat gejala dan memburukkan keadaan, kadang-kadang menyebabkan reaksi sebanyak racun berbahaya.
Kerana itu dia menetapkan bahawa zat mesti dicairkan. Hahnemann percaya bahawa proses succussion mengaktifkan tenaga vital dari substansi yang dicairkan. Pepejal larut, seperti kuartza dan cangkang tiram, dicairkan dengan menggiling mereka dengan laktosa (triturasi).

PENCAIRAN.
Botol ini mengandungi Arnica montana (wolf’s bane) D6, iaitu pencairan dasar adalah satu bahagian dalam satu juta (10-6).

Tiga skala potensi logaritma biasa digunakan dalam homeopati. Hahnemann mencipta skala centesimal atau C, mencairkan zat dengan faktor 100 pada setiap tahap. Skala centesimal disukai oleh Hahnemann untuk sebahagian besar hidupnya.
Sebuah pencairan 2C memerlukan bahan yang akan dicairkan menjadi satu bahagian dalam seratus, dan kemudian sedikit dari larutan cairan itu dicairkan dengan faktor lebih banyak seratus.
Kerja ini berterusan hingga satu bagian dari substansi asal dalam 10.000 bahagian daripada solution.
Sebuah pengcernaan 6C mengulangi proses ini enam kali, dan berakhir dengan bahan asli dicairkan dengan faktor 100-6 = 10-12 (satu bahagian dalam satu trilion) (1 / 1, 000000000000). Pencairan yang lebih tinggi mengikuti pola yang sama.
Dalam homeopati, sebuah solusi yang lebih cair digambarkan sebagai mempunyai potensi tinggi, dan lebih cair zat dianggap oleh ahli homeopati sebagai lebih kuat dan lebih berkesan. Produk akhir sudah dicairkan dan hanya dibezakan daripada dilutant (gula, air atau alkohol).
Hahnemann menganjurkan 30C pencairan untuk sebahagian besar tujuan (iaitu pencairan dengan faktor sebesar 1060). Dalam zaman Hahnemann, ia masuk akal untuk menganggap bahawa penyelesaian boleh tercair tanpa batas waktu, sebagai konsep dari atom atau molekul sebagai unit terkecil zat kimia  yang mungkin baru saja mulai diakui. Pencairan terbesar yang cukup mungkin mengandungi satu molekul zat asli ialah 12C.
Beberapa ahli homeopati mengembangkan skala perpuluhan (D atau X), menipiskan bahan untuk sepuluh kali kelantangan asal setiap tahap. Skala pencairan D atau  X adalah setengah daripada nilai yang sama skala C, misalnya, “12X” adalah tahap yang sama cecair sebagai ”6C”. Hahnemann tidak pernah menggunakan skala ini, tapi ia sangat popular sepanjang abad ke-19 dan masih di Eropah.
Potensi skala ini nampaknya telah diperkenalkan pada tahun1830-an oleh ahli homeopati Amerika, Constantine Hering.
Dalam sepuluh tahun terakhir hidupnya, Hahnemann juga mengembangkan skala quintamillesimal (Q) atau LM menipiskan ubat 1 bahagian dalam 50.000 bahagian pencair. Sebuah pengcernaan diberikan pada skala Q adalah sekitar 2.35 kali peruntukannya pada skala C. Sebagai contoh ubat yang digambarkan sebagai “20Q” memiliki sekitar konsentrasi yang sama sebagai ubat ”47C”.
Penawar homeopati Oscillococcinum.


Sumber mindaahad wordpress

No comments:

Post a Comment