Monday, March 7, 2011

Terminal Lama Dan Baru Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu.

Terminal Lama
Parking Apron Terminal Lama

Terminal Lama Dan Menara Kawalan
Terminal Baru
Terminal Baru
Terminal Baru Waktu Malam
 Menara Kawalan Baru

Terminal Lama Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu mula digunakan pada tahun 1982. Pesawat MAS yang mendarat pada ketika itu ialah jenis Fokker .Setelah industri pelancungan bertambah rancak,MAS telah menggunakan perkhidmatan pesawat jenis  B737 pula .Parking apron hanya boleh menampung dua biji pesawat B737 sahaja.Sekiranya ada pendaratan pesawat yang ketiga terpaksalah Air Traffic Controller meletak sementara di landasan sehingga pesawat yang berada di parking apron keluar untuk berlepas.

Pada tahun 2007 terminal baru telah siap dan boleh digunakan.Masalah diatas tidak timbul lagi.Parking Apron sekarang boleh menampung empat pesawat sekali gus.Pesawat besar seperti B747 boleh menggunakan parking tersebut.Bangunan terminal boleh menampung jumlah penumpang yang besar samada yang tiba atau berlepas.Fasiliti-fasiliti untu kemudahan awam banyak terdapat dalam terminal ini.

Menara Kawalan baru setinggi 172 kaki atau lapan tingkat turut didirikan untuk menempatkan Air Traffic Controller.Alatan -alatan baru kawalan turut dibekalkan untuk kegunaan Controller bertugas.

Sekiranya anda ingin membuat lawatan sambil belajar ke Menara Kawalan,Jabatan Penerbangan Awam (DCA). sila hubungi pejabat ini melalui talian 09-6663214.


No comments:

Post a Comment