Monday, March 28, 2011

Seminar Batu Bersurat di Muzium Negeri Terengganu

Tuan Haji Mohd Yusof bin Abdullah.Pengarah Muzium Negeri Terengganu
Y.Bhg.Prof. Dr Abdullah@Alwi (kiri bersongkok), En Fauzi Muda (Tengah-Timbalan Pengarah Muzium) dan Y.Bhg Prof Madya Dr Rahim Affandi
Unggul Turut Menyertai Seminar Mewakili Jabatan Penerbangan Awam Terengganu

Seorang Pelajar IPTA Mengemukakan Soalan-Soalan

Y Bhg Dato Prof Abd Razak bin Salleh
Y Bhg Prof Dr Muhamad Zainy bin Uthman

 
Majlis Perasmian Seminar Batu Bersurat Wadah Inteklektual Tamadun Melayu telah dirasmikan oleh ExcoYB En Abdul Rahin Mohd Said.Seminar ini diadakan selama dua hari iaitu 28hb dan 29hb Mac 2011.Pembentang Kertaskerja terdiri daripada Prof - Prof daripada Universiti yang pakar dalam bidang bidang perudangan Islam,Matematik,Sejarah,Astronomi,Sains Komputer dan Bahasa.

Kehadiran sangat memuaskan yang terdiri daripada peminat peminat sejarah,pelajar-pelajar dan pegawai kerajaan.Unggul pun ada bersama-sama  mewakili Jabatan..Kajiselidik Batu Bersurat  yang dibentangkan oleh Prof - Prof akan dibukukan dan Insyaallah akan berada dipasaran pada bulan April ni.

Objektif seminar ini adalah seperti berikut :

a. Mengkaji dan menyelidik isi kandungan Batu Bersurat Piagam Terengganu

b  Mengkaji isi kandungan Batu Bersurat Piagam Terengganu dari sudut astronomi.

c. Membuat perbandingan Batu Bersurat Piagam Terengganu dengan batu bersurat yang terdapat diseluruh Nusantara.

d  Mengkaji dan menyelidik asal usul batu yang digunakan ketika penyediaan teks Undang-Undang Islam  yang dikuatkuasakan  oleh pemerintah Islam di abab ke 14.

e. Mengkaji dan menyelidik maksud yang lebih tepat berdasarkan kepada patah patah perkataan yang  digunakan dalam Batu Bersurat Piagam Terengganu.

f.   Mengkaji,menyelidik dan merungkai sebanyak mungkin maklumat yang terkandung di dalam Batu Bersurat Piagam Terengganu yang boleh dijadikan rujukan kepada generasi akan datang.







No comments:

Post a Comment