Monday, November 6, 2017

ZAMAN KECIL-KECILKU ( 14 )

Oleh Ram Ramuda

Suatu ketika
cikgu Bahasa Inggeris masuk ke kelasku
darjah enam
aku sebagai Ketua Darjah berkata seperti biasa
" class stand ! Good morning sir ! "
semua murid-murid berdiri
" ok , sit down . " kata cikgu Bahasa Inggeris itu
masa itu guru kelas kami
berada dalam kelas
membuat kerja-kerjanya .

Selepas kelas Bahasa Inggeris tamat
guru kelas kami berkata
kepadaku sebagai Ketua Darjah
" Awak kata " class stand " itu salah
yang betul " stand up ! Good morning sir !
Aku jadi keliru
yang mana satu betul ni .....
Minggu berikutnya
giliran subjek Bahasa Inggeris seterusnya
cikgu Bahasa Inggeris masuk ke kelas kami
" Stand up ! Good morning sir ! " kataku
murid-murid semua berdiri .
" Eh , siapa pulak ajar " stand up ni ? "
tanya cikgu Bahasa Inggeris itu kepadaku
aku diam sediam-diamnya
murid-murid lain begitu juga
kami ingin menjaga keadaan
guru kelas kami
yang masih berada dalam kelas
ingin menjaga airmukanya .
Kami diam terus diam
gurus kelas kami turut diam
dan guru Bahasa Inggeris terus memulakan pengajarannya .
Aku jadi keliru
yang mana betul ni
" class stand atau stand up ! " ?
aku buat rumusan sendiri
walau bukan pakar Bahasa Inggeris
masih budak-budak sedang belajar
" class stand" yang betul
kerana " class stand " untuk semua murid dalam kelas
" stand up " hanya untuk seorang sahaja
betul tak ?
Lucu juga kisah ini
hi hi hi hi hi hi hi
ha ha ha ha ha ha !!

No comments:

Post a Comment