Sunday, January 17, 2016

AZIZAN OSMAN - TIP UNTUK TURUNKAN KOS SARA HIDUP

Minggu lepas saya ditanya tentang apa agaknya benda yang boleh dilakukan untuk turunkan kos bagi sesetengah orang di luar sana yang terasa dengan kos sara hidup yang meningkat, saya cuba fikirkan beberapa perkara dibawah ini. cuma mungkin ia boleh menaikkan darah serta susah gila nak buat dan boleh bawa gaduh untuk sesetengah orang, tapi terpulang. Ini list yang saya fikirkan. Ada sesiapa nak tambah cadangan, silakan:-
1/ Jangan guna internet selalu - banyakkan baca buku atau ngaji.
2/ Jangan hisap rokok - Saya dah lama berhenti.
3/ Jangan tengok TV - Pun saya tak tengok.
4/ Jangan buka lampu banyak sangat
5/ Jangan beli diapers tapi guna lampin macam zaman dulu - sure gaduh ni!
6/ Jangan beli susu bayi tapi beri susu badan dan pam susu xxx simpan dalam bekas yang boleh preserve susu.
7/ Jangan makan di luar. - masak dan tapau dari rumah serta bawa botol air dari rumah untuk seisi keluarga. Mulakanlah tanam cili dalam pasu atau sayur-sayur atau ulam-ulam untuk makan sendiri, nak lagi power jual kat jiran. Terangkan kepada seluruh keluarga tentang misi kurangkan kos dan perbelanjaan.
8/ Jangan berjalan di pasaraya tapi berjalan di taman bunga supaya elakkan nafsu nak membeli. Jika nak berbelanja, pastikan buat senarai dan buat perbandingan harga serta rancang bila nak berbelanja serta di mana.
9/ Jangan naik kenderaan untuk tempat yang dekat dan boleh jalan kaki atau naik motor jika ada.
10/ Jangan drive kereta laju kerana ia akan meningkatkan consumption minyak
11/ Jangan beli barang2 atau perabot baru, try kedai barang terpakai jika perlu, not bad juga barangnya.
12/ Jangan beli kereta baru kerana serta merta harga kereta tersebut akan jatuh 30% lepas kita beli. Actually, jika tidak ada keperluan atau dah ada kereta, tak yah beli kereta, bertahan dengan apa yang ada.
13/ Jangan beli buku sekolah baru. Ini saya buat masa sekolah dulu. Beli buku second hand dari senior atau pinjam jer.
14/ Jangan harap satu sumber pendapatan atau wang. Masa belajar dulu sebab mak ayah orang susah, tak adalah saya kebuluran, sebab saya ambil upah basuh baju, urut tapak kaki, tolong jual nasi goreng hostel ke hostel. Ajar tuisyen kepada junior. Tolong ambil upah gosok baju. Ramai orang malas, kita hanya perlu rajin. Nak tak nak jer!Jangan tunggu jadi Rashid baru nak mulakan berniaga. Mulakan berniaga sampingan dan dengan modal yang kecil atau mampu. Ambil upah gosok baju pun boleh jadi bisnes der.
15/ Jangan tambah hutang atau belanja "benda" yang tidak memberikan pulangan. Kurangkan berbelanja beli "benda". Banyak "benda" yang dah ada dan tidak perlu sebenarnya.
Ini 2 tambahan kemudian cadangan dari anda yang komen:-
16.. Jangan mudah terpengaruh dgn kehidupan mewah org lain. Berbelanja ikut kemampuan, bukan kemahuan....
17 Jangan ambil kad kredit...krn ia ada kemungkinan tinggi untu berbelanja pada sesuatu yg tidak perlu... duit yg xnampak ni yg mudah larut..
Ini cadangan jer. Terpulanglah nak ikut atau tidak. Walau banyak duit pun tak salah berjimat cermat.
P/S Sebenarnya, jika anda ada ilmu berniaga, lebih mudah fokus tambah pendapatan dari kurangkan kos. Sebab berapa rendahlah kos kita boleh turunkan. Tengok rakaman penuh Klinik Usahawan yang sedang kami berikan percuma di www.KlinikUsahawan.com/online

No comments:

Post a Comment