Monday, February 20, 2012

AS Siapkan 17 Kapal Tempur di Selat Hormuz, Iran Siap sedia

Oleh: HALIMISLAM

"Parlimen Rusia menilai kehadiran kapal-kapal tempur Amerika Syarikat di Teluk Parsi sebagai tindakan bahaya.
Pengerusi Jawatankuasa Pertahanan Parlimen Rusia, Laksamana Vladimir Komoyedov, menyatakan, jika dianggap perlu, kapal-kapal tempur Amerika itu dapat melancarkan serangan tentera ke Iran dan menembak ratusan peluru berpandu balistik ke wilayah Republik Islam.

"Ketika ini terdapat 17 unit kapal tempur Amerika Syarikat yang dilengkapi dengan peluru berpandu balistik jenis Tomahawk,'' ujar Komoyedov.
Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat (Pentagon) menyatakan bahawa kehadiran serentak beberapa unit gerak cepat kapal induk Tentera Laut Amerika Syarikat di perairan Teluk Parsi tidak ada hubungannya dengan peningkatan ketegangan soal Iran.

"Di antara 17 kapal tempur Amerika itu, terdapat dua kapal selam jenis Los Angeles-yang masing-masing mengangkut 12 peluru berpandu balistik. Selain itu, ada juga tiga kapal perang jenis Ticonderoga yang dilengkapi dengan 78 peluru berpandu Tomahawk, 12 kapal perosak yang dilengkapi dengan peluru berpandu pintar jenis Arleigh Burke dan jumlah totalnya mengacapai 352 unit (28 unit di setiap kapal), "katanya.
Menurut Komoyedov, jika hubungan antara Iran dan Barat semakin buruk, maka kapal-kapal tempur Inggeris, Itali, Perancis, Jerman, dan negara-negara lain anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) boleh bergabung dengan armada laut Amerika Syarikat di Teluk Parsi. "

Iran Siap sedia
Sementara itu, Iran menyatakan kesiagaan keselamatan di Selat Hormuz sebagai keutamaan utama.
"Angkatan bersenjata Iran dengan segenap kemampuan pertahanannya siap sedia penuh untuk melindungi serta menjaga kestabilan Selat Hormuz dan kawasan Teluk Parsi," ujar Jurucakap Jabatan Luar Negeri Republik Islam Iran, Ramin Mehmanparast saat berpidato di bandar Bushehr, Rabu (15/2).
Menurut dia, Wilayah Bushehr memainkan peranan penting dalam pembangunan dan kemajuan Iran. Mehmanparast menuturkan pemasangan nuklear Bushehr dan Fars Selatan di wilayah selatan Iran menjadi simbol kemenangan bangsa Iran dalam menggapai teknologi maju
Adakah ketegangan ketenteraan antara AS-Iran akan menjadi pencetus perang antara kedua-dua negara itu?
 Sumber : www.halimislam.blogspot.com
"

No comments:

Post a Comment