Wednesday, January 11, 2012

Ilmu Ghaib

Oleh mustaqem walad,

Assalamualaikum wrbth.

Sebelum ini diberikan tentang 3 jenis ilmu iaitu Ilmu Qalam, Ilmu Ghaib dan Ilmu Syahadah.

Ilmu Qalam telah dibentangkan, kini akan diceritakan tentang ilmu Ghaib.

Ada pun ilmu Ghaib merupakan satu ilmu yang dapat menerangkan sesuatu yang tidak boleh diterangkan oleh ilmu Qalam.

Ia hanya boleh diajar sepenuhnya oleh guru ghaib dan ianya tidak boleh dari guru zahir. Di dalam hal ini, pengajaran dan pengajian ilmu ini, guru zahir hanya bertindak sebagai penasihat mengikut pengalaman (mursyidnya) di dalam bidang hakiki dan makrifat terhadap seseorang yang menerima ilmu ghaib.

Biasanya guru ghaib yang mengajarkan ilmu ini adalah terdiri dari wali-wali Allah yang ghaib, para nabi dan rasul-rasul.

Ilmu ghaib biasanya diajar dan diperolihi oleh orang2 tertentu sahaja iaitu orang2 yang dianugerahkan oleh Allah swt utk menerimanya atau kepada orang2 yang sedang menjalani jalan hakiki dan makrifat melalui jalan tassauf atau saufi.

Ilmu ghaib ini adalah satu ilmu yang pengetahuannya amat luas sekali sehingga tidak tercapai oleh daya pemikiran. Ia hanya bolih diterima oleh alat yang bernama akal dan iman seseorang itu.

Daya pengetahuan ilmu ini adalah terlampau luas samada di bidang dunia, alam ghaib dan di semua bidang-bidang yang berkaitan dengan ketuhanan dan diri manusia. Ianya adalah ilmu yang meliputi alam Saghir atau alam kabir.

Sesungguhnya pemegang2 ilmu ini adalah terdiri dari dua golongan manusia. Pertamanya manusia yang dipilih sendiri olih Allah swt utk dikurniakan menerusi cara penyampaian yang dinamakan LADUNI....mereka akan terus diajar olih guru2 ghaib.

Keduanya ialah mereka yg menemui jalan hakikat kepada Allah swt dgn cara berguru dgn guru-guru hakikat dan makrifat serta mursyid yang mengetahui akan hakikat dan makrifat serta kemudiannya semasa menerima petua2 dari guru(penasihatnya) serta beramal dgn segala itu semua. Maka orang2 ini akan mendapat LADUNI melalui perantaraan guru ghaib yang terdiri dari wali-wali, nabi-nabi dan rasul-rasul. Dikatakan tahap kekuatan ilmu ini menembusi 7 petala bumi serta apa2 yang ada diantara keduanya.

Seseorang itu hendaklah menyucikan diri melalui mengamalkan kaedah2 hakikat - jalan menuju kepada Alah swt dan dgn cara jalan mengenal diri mengikut kaedah-kaedah tasauf atau jalan orang-orang saufi.

Seseorang itu juga hendaklah membersihkan diri dan jiwa raganya terhadap Allah swt supaya jalan saufi tersebut dapat dicapai.
Jika ianya menerusi akal...maka akal itu hendaklah dibersihkan, menghancurkan ketulan darah kotor di hujung jantung mereka yang menjadi tempat istana iblis.
Bila ianya dapat dihancurkan, akan terpancarlah satu nur iaitu Nurkalbun

Kadar kuasa penerimaan ilmuini bergantung kepada kadar tahap kesucian hati dan jiwa manusia tersebut di samping mengikut kadar yg dikurniakan olih Alah swt.

Surah Al Taghaabun ayat 11.....Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya.

Ilmu ini diajar pada orang-orang tertentu dgn 5 cara..cara nur, tajali, sir, sirusir dan tawassul.

Pengetahuan ilmu ini dapat dilihat dgn mata basir dan dapat mendengar dgn telinga batin dan dapat pula kelazatan ilmu ini dirasai oleh hati hakiki yg dimiliki oleh orang-orang ariffinbillah.

Ilmu penyuluh hidup

No comments:

Post a Comment