- Dr Riduan Mohamad Nor
Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor
Indonesia mempunyai sejarah yang panjang
dijajah oleh kuasa Belanda selama 350 tahun sehinggalah merdeka pada
tahun 1945. Penjajahan dan perompakan hasil bumi Indonesia mendapat
tentangan sengit daripada rakyat Indonesia seperti yang diterjemahkan
melalui peristiwa Perang Jawa (1825-1830) yang dipimpin oleh ulama'
iaitu Imam Diponegoro malah di Acheh juga penjajah kafir Belanda
mendapat tentangan sengit daripada para santri dan para 'alim ulama'.
Ribuan madrasah atau pesantren yang wujud di seluruh Indonesia telah
menjadi benteng pertahanan aqidah yang cukup ampuh bagi mempertahankan
Islam dan melahirkan para pejuang Islam.
Di Indonesia, pertubuhan sosial
keagamaan yang paling besar keanggotaannya adalah Nahdatul Ulama' (NU)
yang dianggarkan mempunyai seramai 35 juta orang ahli di seluruh negara.
NU ditubuhkan di Surabaya pada 31 Januari 1926 dengan kepimpinan
awalnya ialah Kiai Abdul Wahab Hasbullah dan Kiai Muhamad Hasyim.
Penubuhan gerakan ini dilatari kebimbangan tentang kemaraan yang digelar
Wahabi (juga digelar kaum muda atau salafi). Pada masa itu, pengikut
Wahabi berjaya menguasai Hijaz dan Raja Abdul Aziz Ibnu Saud ingin
mengadakan muktamar antarabangsa di Mekah. NU sehingga sekarang masih
mempunyai pengaruhnya yang tersendiri dalam sektor sosio politik di
Indonesia.
Sebahagian besar umat Islam di Indonesia
mempunyai tradisi membaca doa mengikut mazhab, membaca qunut, membaca
talqin. Beberapa amalan dan adat yang telah berakar umbi ini telah
ditentang oleh gerakan pembaharuan Wahabi dan ulama'-ulama' tradisi pula
merasakan ini merupakan satu ancaman, maka Nahdatul Ulama' (NU) telah
menjadi wadah penyatuan mereka. Semasa penguasaan NU, ulama'-ulama'nya
telah menggariskan matlamat NU yang dipanggil Khitbah 1926 yang
menegaskan NU ialah sebuah pertubuhan sosial keagamaan yang bebas
daripada pengaruh politik kepartian, slogannya ialah 'Izzul Islam Wal
Muslimin' (Kemuliaan Islam dan Umat Islam). Orientasi perjuangannya
terarah kepada masalah ubudiyah, sosial, dakwah, keilmuan dan
kemasyarakatan.
Di Indonesia satu mercu tanda penyatuan
umat Islam di zaman pendudukan Jepun ialah penubuhan Masyumi (Majlis
Syura Muslimin Indonesia) yang dipimpin oleh seorang tokoh besar iaitu
Mohamad Natsir. Ditubuhkan dalam kongres Umat Islam Indonesia yang
diadakan di Yogjakarta pada 7 dan 8 November 1945 yang dihadiri oleh
wakil-wakil pertubuhan Islam di Indonesia. Kejerihan dan kepayahan hidup
di zaman penjajahan Jepun telah memungkinkan umat Islam mencari forum
perpaduan malah tapak politik kekuasaan untuk membela Islam. Masyumi
telah mengikat pelbagai pertubuhan Islam di Indonesia seperti Nahdatul
Ulama', Muhammadiah, Persatuan Ulama' Seluruh Acheh, Nahdatul Watan,
Al-Irsyad, Persatuan Islam Bandung, Perikatan Umat Islam, Sarekat Tani
Islam, Sarekat Nelayan Islam dan pelbagai lagi. Masyumi juga diundang ke
Malaya untuk pelancaran Hizbul Muslimin pada Mac 1948.
Kesatuan Aqidah dan disertai lagi dengan
kepimpinan Mohamad Natsir yang berwibawa membolehkan parti ini meraih
undi kedua terbesar dalam Pilihanraya Umum Pertama yang dipimpin oleh
Soekarno. Gerakan Islam ini akhirnya dikhianati oleh puak sekular
Indonesia apabila Masyumi telah dituduh terlibat dalam pemberontakan di
Sumatera dan Sulawesi, malah ramai pimpinan serta pendokongnya dihumban
dan mendekam dalam penjara. Masyumi telah diharamkan pada 17 Ogos 1960,
namun para ahlinya tetap memberikan sumbangan kepada Islam melalui
pelbagai kegiatan yang lain seperti menghidupkan majlis-majlis Ta'lim,
menyebar risalah dan buku seperti yang dilakukan oleh Mohamad Natsir,
Omar, HAMKA dan Mohamad Roem. Indonesia terus melalui jalan yang berliku
untuk aktivis Islam di zaman pemerintahan Soekarno dan juga Soeharto.
Di zaman Soekarno berlakunya peristiwa pembantaian di Tanjung Periuk dan
Tragedi Talangsari serta sekatan melampau terhadap gerakan Islam. Zaman
gelap ini berakhir dengan berlakunya 'reformasi 1998', tumbangnya
Jeneral Soeharto dalam gerakan massa yang dipicu dengan kebangkitan anak
muda
Penulis adalah AJK PAS Pusat, Pengerusi Lujnah Kesenian dan Kebudayaan Pusat)
No comments:
Post a Comment