Dalam artikel sebelumnya, Apa Itu Perubatan Homeopati. (Bahagian 1),
kita telah melihat bagaimana permulaan ubat dan rawatan yang sangat
sofistikated ini. Berdasarkan idea dari doktor zaman perubahan, Paracelsus, itu dikembangkan dan menjadi sistem ubat oleh Samuel Hahnemann, seorang doktor Jerman, pada akhir abad ke-18.
Penemuan Hahnemann dari eksperimen dengan kulit kina (cinchona), yang
digunakan sebagai rawatan untuk malaria, mendapati bahawa kesan yang
dia alami dari memakan kulit kayu itu mirip dengan gejala malaria. Oleh
itu, ia memutuskan bahawa penyembuhan adalah hasil melalui persamaan,
dan bahawa rawatan harus dapat menghasilkan gejala-gejala yang sama pada individu sihat dengan penyakit yang sedang dirawat.
Melalui eksperimen lebih lanjut dengan zat lain, Hahnemann merumuskan undang-undang persamaan (law of similars), atau dikenali sebagai “sama menyembuhkan yang sama” (Latin: similia similibus curentur) sebagai prinsip dasar penyembuhan.
Dia percaya bahawa dengan menginduksi suatu penyakit melalui
penggunaan dadah, simptom buatan dikuasakan oleh tenaga hayat untuk
meneutralkan dan mengusir penyakit asal dan gangguan buatan ini akan
berkurangan secara semulajadi ketika kuantiti dos itu habis. Hal ini
didasarkan pada keyakinan bahawa suatu zat yang dalam dos besar
akan menghasilkan gejala seakan penyakit tertentu, dan dalam dos sangat
kecil, dapat menyembuhkannya.
Dari sana, Hahnemann mengembangkan teori dan ilmu homeopati, di mana pengamal menggunakan bahan-bahan yang telah dicairkan.
Mengikut undang-undang persamaan, bahan yang menyebabkan gejala
tertentu pada individu sihat, diberikan dalam bentuk cair kepada pesakit
yang menunjukkan gejala yang sama.
Penawar-penawar Homeopati disediakan melalui siri pencairan dengan goncangan dan kocakan yang kuat (succussion), kemudian, setiap pencairan ini diyakini telah meningkat kesannya. Homeopati menggelar ini sebagai proses potensi. Proses pencairan ini berlanjutan sehingga tidak ada lagi bahan yang asal.
Selain dari gejala / simptom, homeopati juga menggunakan aspek keadaan fizikal dan psikologi
pesakit dalam mengesyorkan ubat. Buku rujukan Homeopathi dikenali
sebagai repertories menjadi rujukan, dan ubat dipilih berdasarkan
keseluruhan gejala.
Bergantung pada pencairan, ubat homeopati tidak boleh mengandungi
molekul farmakologi aktif. Homeopati moden menyatakan bahawa salah satu
alasan keberkesanan homeopati adalah air mempunyai memori yang membolehkan bahan homeopati untuk bekerja tanpa ada zat asal di dalamnya.
Pada akhirnya, alasan keberkesanan homeopati ini didasarkan pada apa yang disebut “the vital force.”
Homeopati menafsirkan penyakit adalah disebabkan oleh gangguan dalam tenaga hayat (the vital force).
Iai melihat gangguan ini bermanifestasi diri sebagai gejala-gejala yang
unik. Homeopati berpendapat bahawa kekuatan vital / tenaga hayat
memiliki kemampuan untuk bertindak balas dan menyesuaikan diri dengan
penyebab dalaman dan luaran, yang homeopati gelar sebagai undang-undang
kerentanan (law of susceptibility).
Undang-undang kerentanan menyiratkan bahawa keadaan negatif dalam fikiran dapat menarik entiti penyakit yang disebut miasms
untuk menyerang tubuh dan menimbulkan gejala penyakit. Hahnemann
menafikan penyakit sebagai sesuatu yang berasingan atau entiti yang
menyerang, tetapi ia merupakan sebahagian daripada “keseluruhan hidup”.
Seiring berjalannya waktu, Hahnemann jelas tentang konsep asalnya dan
mengembangkan seluruh set prinsip-prinsipnya tentang kesihatan dan
penyakit.
Pada 1828, Hahnemann memperkenalkan konsep miasms; penyebab kepada kebanyakan penyakit. Miasm ditakrifkan oleh homeopati sebagai “peculiar morbid derangement of [the] vital force” (kegilaan yang aneh dan mengerikan oleh tenaga hayat).
Hahnemann telah memadankan setiap miasm dengan penyakit tertentu, dengan setiap miasm dilihat sebagai akar penyebab beberapa penyakit.
Menurut Hahnemann, paparan awal untuk miasms menyebabkan gejala seperti
penyakit kulit atau jantina, tetapi jika gejala-gejala ini ditekan oleh
ubat-ubatan, menyebabkan pergi lebih dalam dan mulai mewujudkan diri
sebagai penyakit pada organ dalaman.
Homeopati berpendapat bahawa mengubati penyakit dengan langsung
menentang gejalanya, seperti yang kadang-kadang dilakukan dalam
perubatan konvensional, tidak berkesan kerana semua “penyakit umumnya
dapat dikesan pada kebarangkalian, kedalaman, kronik, atau kecenderungan
warisan (some latent, deep-seated, underlying chronic, or inherited
tendency)”.
Asas kepada miasm ini masih tetap, dan penyakit yang mendalam hanya boleh dibetulkan dengan menghilangkan gangguan dalaman tenaga hayat (vital force).
Awalnya Hahnemann mendedahkan hanya tiga miasms, yang paling penting adalah “psora”
(perkataan Yunani untuk gatal-gatal), digambarkan sebagai yang
berkaitan dengan setiap penyakit gatal-gatal pada kulit, berasal dari
kudis, dan menjadi dasar kepada lebih banyak keadaan penyakit.
Hahnemann percaya penyakit gatal menjadi penyebab penyakit seperti epilepsi (sawan), kanser, sakit kuning, tuli, dan katarak.
Sejak zaman Hahnemann, miasms lain telah dicadangkan, beberapa darinya
menggantikan satu atau lebih fungsi yang dicadangkan penyakit gatal,
termasuk miasm batuk kering (tubercular) dan miasm kanser.
bersambung…
Sumber mindaahad.wordpress
No comments:
Post a Comment