Bapak Rashid Maidin |
Oleh: matpit
"Bapak Rashid Maidin adalah seorang pejuang kemerdekaan ulung yang berasal daripada kaum buruh. Pada akhir tahun 1930-an, beliau melibatkan diri dalam perjuangan menentang penjajah British, dan kemudian, fasis Jepun demi kemerdekaan tanah air dan pembebasan rakyat.
Pada tahun 1955, beliau telah ikut serta dalam Rundingan Baling yang berlangsung antara Parti Komunis Malaya (PKM) dengan kerajaan berperintahan sendiri Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura. Hari ini, beliau tetap dengan gigih berjuang demi kebebasan, demokrasi, keadilan masyarakat serta perdamaian dalam negeri yang diidam-idamkan rakyat tanah air kita..
"Bapak Rashid Maidin adalah seorang pejuang kemerdekaan ulung yang berasal daripada kaum buruh. Pada akhir tahun 1930-an, beliau melibatkan diri dalam perjuangan menentang penjajah British, dan kemudian, fasis Jepun demi kemerdekaan tanah air dan pembebasan rakyat.
Pada tahun 1955, beliau telah ikut serta dalam Rundingan Baling yang berlangsung antara Parti Komunis Malaya (PKM) dengan kerajaan berperintahan sendiri Persekutuan Tanah Melayu dan Singapura. Hari ini, beliau tetap dengan gigih berjuang demi kebebasan, demokrasi, keadilan masyarakat serta perdamaian dalam negeri yang diidam-idamkan rakyat tanah air kita..
Soalan: Bilakah Bapak dilahirkan?
Rashid Maidin: Saya dilahirkan pada bulan Oktober tahun 1917.
Rashid
Maidin: Ya, Abdullah C.D. atau Cik Dat enam tahun lebih muda daripada
saya. Beliau dan saya adalah rakan seperjuangan yang paling akrab sejak
akhir Perang Anti-Jepun hingga sekarang.
Soalan: Apakah
rahsia kesihatan Bapak? Daripada wajah Bapak, Bapak kelihatanbelasan
tahun lebih muda. Bolehkah Bapak ceritakan secara terperinci untuk
pengetahuan generasi muda?
Rashid Maidin: (ketawa)
Sebenarnya, tak ada sebarang rahsia. Menurut pengalaman saya,
pertama-tama, kita mesti mempunyai semangat yang optimis untuk
menjayakan cita-cita hidup kita berjuang untuk rakyat dan tanah air. Ini
paling penting. Selain itu, saya sentiasa amalkan latihan gerak badan,
bersukan, termasuk berjalan kaki dan latihan taichi qigong. Tambahan
pula, alam sekeliling di hutan rimba yang hijau ini begitu menyegarkan.
Udaranya bersih dan nyaman, tak ada hingar-bingar dan debu-debu, seperti
di kota.
Soalan: Kami juga dapat tahu Bapak seorang penggemar muzik.
Rashid Maidin: Ya, muzik, khasnya muzik asli, memang saya minati sejak kecil lagi.
Soalan: Ada orang mengatakan Bapak seorang penggesek biola.
Rashid Maidin: (ketawa) Oh, itu indah khabar dari rupa. Saya sudah lama gantung biola saya.
Soalan:
Seperti tercatat dalam sejarah, Bapak salah seorang anggota perwakilan
Parti Komunis Malaya dalam Rundingan Baling pada bulan Disember 1955.
Rashid Maidin: Ya, kami bertiga, iaitu Chen Ping, Chen Tien dan saya, telah menghadiri perundingan tersebut bagi pihak PKM.
Soalan: Apakah tujuan perundingan itu?
Rashid
Maidin: Tujuannya adalah untuk mencari jalan bagi mencapai kemerdekaan
Tanah Melayu daripada penjajah British serta menamatkan perang yang
dilancarkan penjajah British yang bermula pada 20 Jun 1948.
Soalan: Bagaimanakah sikap orang ramai pada masa itu terhadap perwakilan PKM?
Rashid
Maidin: Orang ramai sangat menginginkan kemerdekaan. Apabila rombongan
kami keluar dari hutan di Kelian Intan dan dibawa dengan kereta ke
Baling, di sepanjang jalan, orang ramai tak putus-putus mengalu-alukan
kami. Di Baling, puluhan ribu massa rakyat menunggu ketibaan kami dan
menyambut kami dengan pekikan “Merdeka”.
Tempat penginapan kami di Baling dipagari kerawat berduri dan orang ramai tak dibenarkan masuk. Jadi, mereka berasak-asak di luar, ingin melihat kami dan bersalaman dengan kami. Kami juga dengar mereka panggil nama kami. Pendek kata, orang ramai, baik Melayu mahupun bukan Melayu, menganggap kami sebagai pejuang kemerdekaan. Suasana hangat itu begitu mengesankan dalam ingatan saya sampailah ke hari ini.
Tempat penginapan kami di Baling dipagari kerawat berduri dan orang ramai tak dibenarkan masuk. Jadi, mereka berasak-asak di luar, ingin melihat kami dan bersalaman dengan kami. Kami juga dengar mereka panggil nama kami. Pendek kata, orang ramai, baik Melayu mahupun bukan Melayu, menganggap kami sebagai pejuang kemerdekaan. Suasana hangat itu begitu mengesankan dalam ingatan saya sampailah ke hari ini.
Soalan: Bagaimanakah sikap perwakilan Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu masa itu?
Rashid
Maidin: Perwakilan mereka disertai oleh Tunku Abdul Rahman, Tan Cheng
Lock, David Marshall dan juga Abdul Hamid Jumat. Sungguhpun perundingan
itu perundingan damai, malangnya sikap mereka sangat keras, bahkan
bermusuhan. Kami diberi kata dua, iaitu sama ada menyerah diri atau
dihapuskan. Kami tentu tidak boleh terima kata dua sedemikian.
Soalan: Apakah sikap PKM dalam perundingan itu?
Rashid
Maidin: PKM mahu menamatkan perang, tapi biarlah dengan syarat adil dan
munasabah. PKM menegaskan soal menyerah diri tidak timbul kerana kami
bukan pengganas, tapi pejuang kemerdekaan. Yang kami lawan bukan
Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, tapi pemerintah penjajah British. PKM
juga menyokong rombongan Tunku pergi ke London berunding dengan British
untuk kemerdekaan. Tunku mengakui peranan penting perang gerila yang
kami lancarkan dalam mencapai kemerdekaan Malaya, dan beliau berjanji
untuk menemui kami lagi setelah kembali dari London. Sayangnya, ini
tidak berlaku. Sebaliknya, Kerajaan Tunku menerima syarat-syarat
penjajah British dan meneruskan perang warisan penjajah itu ke atas
kami.
Soalan: Apakah ini sebab utama perang itu berubah menjadi perang dalam negeri?
Rashid Maidin: Ya.
Soalan: Berbalik kepada latar belakang Bapak, bolehkah Bapak ceritakan sedikit tentang keluarga Bapak?
Rashid
Maidin: Saya lahir dalam keluarga miskin di Kampung Gunung Mesah,
Gopeng, Perak. Datuk dan nenek saya berasal dari Rawa, Sumatera. Mereka
berhijrah ke Perak pada akhir abad ke-19. Adik-beradik saya lapan orang,
tujuh lelaki dan satu perempuan. Saya anak yang paling tua.
Soalan:
Benarkah Yang Berhormat Encik Yusuf Maidin, bekas Ahli Dewan Undangan
Negeri Perak bagi kawasan Sungai Manik, itu adik Bapak?
Rashid Maidin: Benar. Ketika dia di sekolah vokesyenal, saya membantu belanja persekolahannya.
Soalan: Bagaimanakah persekolahan Bapak sendiri?
Rashid
Maidin: Saya belajar di Sekolah Melayu Gunung Panjang, Gopeng, dan
lulus darjah 5. Pada sebelah petang, saya belajar agama di madrasah
Kampung Gunung Mesah. Kerana ibu bapa saya miskin, lepas tamat sekolah
Melayu pada tahun 1928, saya pun terpaksa mencari kerja.
Soalan: Tapi Bapak boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Bilakah Bapak belajar?
Rashid
Maidin: Boleh sikit-sikit. Sebenarnya, walaupun terpaksa berhenti
sekolah, tapi minat untuk terus belajar tetap mendalam. Ketika berumur
12 tahun, saya ke Tapah bekerja dengan bapa saudara saya. Sambil
bekerja, saya belajar bahasa Inggeris waktu malam dengan seorang
mubaligh yang menyebar agama Kristian di kalangan Orang Asli. Dengan
bantuannya, saya juga ambil kursus gaya pos dengan sebuah sekolah di
Jakarta. Kemudian, pada tahun 1938, ketika saya bekerja di Kampar, saya
teruskan lagi belajar Inggeris di sekolah malam selama hampir dua tahun
lagi. Selain itu, saya tambah dengan belajar sendiri.
Soalan: Bapak pernah menjadi buruh mahir. Benarkah?
Rashid
Maidin: Benar. Masa di Tapah, ketika berumur 16 tahun, saya menjadi
magang di stesyen janakuasa elektrik milik Perancis. Lepas setahun, saya
lulus dengan memperoleh Sijil Kelas 2 dan dibayar upah $30 sebulan.
Kemudian, saya bekerja pula di Kampar dengan Talam Mines Company
Limited. Di sana, pada tahun 1938, saya ambil ujian Electrical Chargeman
dan dapat Sijil Kelas 1. Saya pun dibayar upah $60 sebulan, manakala
buruh biasa mendapat upah 75 sen sehari. Upah saya lebih sedikit kerana
saya ada sijil dan tahu bahasa Inggeris.
Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit bagaimana Bapak mula terlibat dalam politik?
Rashid
Maidin: Sebagai anak Perak, semangat anti-British memang sudah tersemai
kerana pengaruh Perang Maharajalela. Pengaruh ini meresapi diri saya
sejak kecil lagi. Setelah bersekolah, saya pun ada membaca buku-buku
tentang perang ini. Saya menceburkan diri dalam kegiatan berorganisasi
mulai tahun 1937, iaitu dengan menjadi anggota Persatuan Drebar-Drebar
Melayu Perak. Pada tahun 1939, ketika bekerja di Tanjung Tualang, saya
menjadi ahli kesatuan sekerja Kinta Mining Workers Association. Di
situlah, saya mendapat didikan secara langsung daripada seorang kader
bawah tanah PKM yang bernama Lai Raifel atau Lai Fook yang bekerja
sebagai buruh bersama saya. Melaluinya, saya dapat membaca pelbagai
jenis buku politik. Kesedaran kelas saya beransur-ansur meningkat, dan
saya diterima menjadi anggota PKM pada penghujung tahun 1941. Raifel dan
saya juga berusaha untuk menyusun kaum buruh Melayu dalam kesatuan
sekerja, tapi usaha ini terhenti apabila meletusnya perang.
Soalan: Apakah kegiatan Bapak semasa Jepun menduduki Malaya?
Rashid
Maidin: Semasa pendudukan Jepun, saya terus bekerja di lombong kapal
korek Tanjung Tualang, yang telah beralih ke tangan Jepun. Terhadap
fasis Jepun, saya ambil sikap talam dan muka. Secara rahsia, saya buat
kerja propaganda di kalangan kaum buruh, mendedahkan kezaliman fasis
Jepun serta mendidik kaum buruh tentang perjuangan kelas dan Parti
Komunis. Kegiatan itu bertujuan berkoordinasi dengan perang gerila yang
dilancarkan oleh Tentera Anti-Jepun. Untuk memperbaiki kehidupan kaum
buruh, yang sangat buruk waktu itu, kami membuat pakatan mengambil bijih
di lombong waktu tengah malam dan menjualnya kepada pemborong gelap.
Ini dapat menambah pendapatan kaum buruh sekali ganda.
Soalan: Bolehkah Bapak terangkan sedikit keadaan setelah Jepun menyerah diri?
Rashid
Maidin: Masalah pokok masa itu bagi orang ramai ialah kelaparan. Untuk
mengatasi masalah ini, PKM telah melancarkan gerakan menentang kelaparan
yang diikut serta oleh berpuluh ribu orang ramai. PKM mengemukakan
beberapa tuntutan kepada British: (1) Beri wang $10 seorang untuk
menggantikan wang Jepun yang sudah tidak laku lagi; (2) Segera beri
kerja kepada kaum penganggur; (3) Ubati orang sakit; (4) Segera hantar
makanan ke Malaya dan berikannya kepada orang ramai.
Saya campur gerakan ini di Ipoh. Di sana, di bawah anjuran Parti, kami mengadakan kegiatan masak nasi kawah untuk orang ramai yang lapar. Ini dapat membantu masalah orang ramai dalam batas tertentu, tapi British sangat marah. Mereka menghantar seorang pegawai tinggi dari Kuala Lumpur ke sana untuk mengugut kami. Kata pegawai itu, dia datang tidak membawa makanan, tapi bawa senapang dan meriam. Kebiadaban British ini mengobarkan lagi gerakan anti-kelaparan yang terus menjalar ke lain-lain tempat.
Saya campur gerakan ini di Ipoh. Di sana, di bawah anjuran Parti, kami mengadakan kegiatan masak nasi kawah untuk orang ramai yang lapar. Ini dapat membantu masalah orang ramai dalam batas tertentu, tapi British sangat marah. Mereka menghantar seorang pegawai tinggi dari Kuala Lumpur ke sana untuk mengugut kami. Kata pegawai itu, dia datang tidak membawa makanan, tapi bawa senapang dan meriam. Kebiadaban British ini mengobarkan lagi gerakan anti-kelaparan yang terus menjalar ke lain-lain tempat.
Soalan: Bolehkah Bapak ceritakan sedikit hubungan Bapak dengan Bapak Abdullah C.D.?
Rashid
Maidin: Masa pendudukan Jepun, Abdullah C.D. masuk pasukan gerila. Saya
berkenalan dengannya pada penghujung perang anti-Jepun apabila beliau
keluar dari hutan. Kemudian, setelah Jepun kalah, kami bersama-sama
bekerja dalam pasukan propaganda PKM yang beribu pejabat di Ipoh.
(Pasukan propaganda itu diketuai oleh Eng Min Chin, sebelum beliau
mendirikan rumah tangga dengan Abdullah C.D. lebih 45 tahun yang lalu.
Beliau memeluk agama Islam; nama Islamnya Suriani binti Abdullah.) Waktu
itu, kerana komplotan Jepun dan British, timbul situasi pergaduhan kaum
antara Melayu dan Cina. Kami berdua ditugaskan bergerak ke merata
tempat untuk mendamaikan pergaduhan tersebut.
Pada tahun 1946, kami berdua ditugaskan pula ke Kuala Lumpur untuk mengembangkan kerja Melayu di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, khasnya kaum buruh. Selain itu, kami juga bekerja di akhbar Pelita Malaya dan Suluh Malaya. Di Kuala Lumpur, kami tinggal bersama di sebuah rumah sewa. Ke mana-mana saja kami pergi, kami sering bersama.
Pada tahun 1946, kami berdua ditugaskan pula ke Kuala Lumpur untuk mengembangkan kerja Melayu di kalangan pelbagai lapisan masyarakat, khasnya kaum buruh. Selain itu, kami juga bekerja di akhbar Pelita Malaya dan Suluh Malaya. Di Kuala Lumpur, kami tinggal bersama di sebuah rumah sewa. Ke mana-mana saja kami pergi, kami sering bersama.
Soalan: Kami tahu Bapak pernah ke London selepas perang.
Rashid
Maidin: Ya, saya ikut serta dalam rombongan tiga orang mewakili PKM
menghadiri persidangan parti-parti komunis empayar British pada tahun
1947 di London. Persidangan ini dihadiri oleh wakil parti komunis dari
tanah jajahan dan bekas tanah jajahan British seperti Burma, Ceylon (Sri
Lanka), India, Australia, Kanada, Kuba serta negeri-negeri Timur
Tengah. Persidangan itu membahas masalah gerakan pembebasan dan
mengeluarkan perisytiharan menuntut kemerdekaan bagi tanah-tanah
jajahan.
Soalan: Ada apa-apa peristiwa menarik di persidangan itu?
Rashid
Maidin: Ada beberapa peristiwa sampingan yang boleh saya sebut di sini.
Pertama, dalam perjalanan ke London, kami singgah di India selama dua
hari sebagai tamu Parti Komunis India, yang ketika itu dipimpin oleh
P.O. Joshi. Di London pula, rombongan kami diberi penghormatan tinggi
sebagai pahlawan anti-Jepun oleh persidangan itu. Kami juga dapat
berkenalan dengan pemimpin parti-parti sekawan dari pelbagai negeri.
Sampai sekarang, kami masih berkirim salam dan bertanya khabar.
Selain itu, ketika di London, dengan tak disangka-sangka, Tunku Abdul Rahman, yang sedang belajar undang-undang di England, telah mengutus surat kepada rombongan kami. Antara kandungan surat itu, Tunku meminta maaf kerana tidak dapat hadir sebagai pemerhati di persidangan parti-parti komunis itu. Beliau juga menyatakan harapan agar sidang itu memperoleh kejayaan. Bekas Residen British di Selangor pula menulis surat kepada saya meminta saya melapangkan masa untuk menemuinya. Mungkin, bagi British pada masa itu, kenyataan bahawa orang Melayu mencampuri gerakan Parti Komunis adalah satu hal yang besar.
Selain itu, ketika di London, dengan tak disangka-sangka, Tunku Abdul Rahman, yang sedang belajar undang-undang di England, telah mengutus surat kepada rombongan kami. Antara kandungan surat itu, Tunku meminta maaf kerana tidak dapat hadir sebagai pemerhati di persidangan parti-parti komunis itu. Beliau juga menyatakan harapan agar sidang itu memperoleh kejayaan. Bekas Residen British di Selangor pula menulis surat kepada saya meminta saya melapangkan masa untuk menemuinya. Mungkin, bagi British pada masa itu, kenyataan bahawa orang Melayu mencampuri gerakan Parti Komunis adalah satu hal yang besar.
Soalan: Apakah tanggapan Bapak terhadap peristiwa itu?
Rashid Maidin: Saya rasa ini menunjukkan PKM dihormati oleh pelbagai pihak di dalam dan di luar negeri.
Soalan: Bagaimanakah sambutan orang ramai, khasnya orang Melayu, terhadap PKM waktu itu?
Rashid
Maidin: Sambutan orang ramai memang baik. Saya beri satu contoh.
Setelah berdirinya PKMM, saya mula berkenalan dan bekerjasama dengan
tokoh Melayu lainnya seperti Dr. Burhanuddin, Ahmad Boestamam dan Pak
Sako. Sekembalinya kami dari London, saya bersama Dr. Burhanuddin, yang
juga baru pulang daripada Persidangan Se-Asia di New Delhi, telah
menjelajah ke seluruh pelosok tanah air untuk menerangkan perjuangan
anti-penjajah – saya atas nama PKM, dan beliau atas nama PKMM. Kami
mulakan lawatan kami dari Melaka terus hingga ke Perlis, kemudian
berputar dan pergi lagi sampai ke Kelantan. Rapat umum yang kami adakan
dihadiri oleh puluhan ribu orang. Di setiap negeri yang kami kunjungi,
kami diberi sambutan yang luar biasa hangatnya oleh orang Melayu dan
kaum lain.
Soalan: Kami difahamkan Bapak pernah ditangkap penjajah British dan dipenjarakan. Bagaimanakah hal sebenarnya?
Rashid
Maidin: Saya ditangkap kira-kira sebulan selepas Darurat diisytiharkan,
iaitu pada bulan Julai 1948 di Labu Kubung, Sungai Manik, Perak.
Mula-mula, saya dipenjarakan di Taiping selama enam bulan. Selepas itu,
saya, bersama-sama kira-kira 50 orang tahanan lain, termasuk Ustaz
Abubakar Al-Bakir, Cikgu Sabrun dan lain-lain anggota PKMM, digiring ke
Pulau Jerejak. Dari Taiping ke Pulau Jerejak, kami digari beramai-ramai,
10 hingga 12 orang dengan seutas rantai panjang. Di kem tahanan Pulau
Jerejak, ada kira-kira 500 orang tahanan pelbagai kaum. Di sana, kami
tubuhkan jawatankuasa mogok menentang peraturan penjajah British yang
tidak membenarkan kami beli barang makanan dari luar atau terimanya dari
rumah.
Soalan: Apakah tuduhan yang dikenakan ke atas Bapak?
Rashid
Maidin: Saya dituduh sebagai komunis. Ramai pak haji, ustaz, guru dan
lain-lain semuanya dituduh sebagai komunis. Ketua Intelijen British yang
menyoal siasat saya mengatakan saya akan ditahan bertahun-tahun. Saya
tanya: “Sebab apa dan apa buktinya?” Dia membuka fail catatannya dan
memetik ucapan-ucapan saya dalam rapat umum di mana saya pernah berkata:
“Selagi ada penjajah British di Malaya, kita akan berjuang terus.”
Setelah satu setengah tahun di Pulau Jerejak, saya dibawa pula ke Pulau Tanjung Beruas, Melaka. Penjara Tanjung Beruas lebih besar, mengandungi 1000 orang lebih tahanan, yang ditempatkan dalam blok-blok. Bagi satu-satu blok, terdapat 200 hingga 300 orang. Saya dimasukkan dalam Blok K bersama Cik Muda dari Terengganu, Cikgu Hamid dari Kelantan, Ustaz Yahya Nasim dari Selangor dan lain-lain anggota PKMM. Saya dipilih oleh kawan-kawan sebagai “Presiden Blok K”. Pak Sako dan Boestamam juga dipenjarakan di Tanjung Beruas, tapi ditempatkan dalam blok yang lain. Saya acap kali berjumpa dan berbincang dengan mereka di penjara itu.
Setelah satu setengah tahun di Pulau Jerejak, saya dibawa pula ke Pulau Tanjung Beruas, Melaka. Penjara Tanjung Beruas lebih besar, mengandungi 1000 orang lebih tahanan, yang ditempatkan dalam blok-blok. Bagi satu-satu blok, terdapat 200 hingga 300 orang. Saya dimasukkan dalam Blok K bersama Cik Muda dari Terengganu, Cikgu Hamid dari Kelantan, Ustaz Yahya Nasim dari Selangor dan lain-lain anggota PKMM. Saya dipilih oleh kawan-kawan sebagai “Presiden Blok K”. Pak Sako dan Boestamam juga dipenjarakan di Tanjung Beruas, tapi ditempatkan dalam blok yang lain. Saya acap kali berjumpa dan berbincang dengan mereka di penjara itu.
Soalan: Bagaimanakah keadaan di penjara Tanjung Beruas?
Rashid
Maidin: Pada mulanya, keadaan di sana lebih buruk daripada Pulau
Jerejak. Misalnya, kami dipaksa angkut najis sendiri setiap pagi dan
cuci jamban. Ini benar-benar menyebabkan kami marah. Setelah seminggu di
sana, saya dan kawan-kawan bentuk satu jawatankuasa untuk melancarkan
mogok lapar. Tuntutan kami ialah: (1) Berhentikan angkut najis sendiri,
(2) Benarkan kami dirikan madrasah. Setelah tiga hari mogok, penjajah
British mengalah dan menerima tuntutan kami. Selain itu, kami juga
diberi kemudahan lain, termasuk bermain badminton waktu malam serta
dapat membaca akhbar Straits Times. Tapi akhbar Utusan Melayu tidak
dibenarkan.
Soalan: Kami dapat tahu Bapak dapat lepaskan diri daripada penjara itu. Ini benar-benar satu keajaiban!
Rashid
Maidin: (ketawa) Bukan, ini bukan satu keajaiban. Sebenarnya, setelah
dua tahun di Tanjung Beruas, muncul satu perkembangan baru. Kerana
ekonomi British merosot akibat perang yang dilancarkannya terhadap Parti
Komunis Malaya dan Tentera Pembebasan Nasional Malaya, ia pun
menggunakan tahanan seperti kami menjadi buruh murah untuk membangun
balai polis dan lain-lain. Dari Tanjung Beruas, 12 orang tahanan,
termasuk saya, telah dipilih menjadi buruh untuk membangun sebuah balai
polis di Caruk Batang, Jasin, Melaka. Kami diberi upah $1 sehari dan
tinggal di berek polis yang dipagari kerawat berduri. Kerana saya mahir
dengan soal elektrik, jurutera binaan di situ banyak bersandar pada
saya. Pelan bangunan balai polis yang hendak dibina itu pun diserahkan
kepada saya, manakala dia sendiri kadang-kadang datang, kadang-kadang
tidak.
Yang menjaga kami ialah beberapa orang polis Melayu, dengan diketuai oleh seorang sarjan yang telah bersara, bernama Pak Mi. Kami bernasib baik kerana Pak Mi benar-benar tak puas hati terhadap penjajah British, yang memaksanya berkhidmat semula dalam polis. Sebelum Darurat, Pak Mi pula pernah campur rapat umum dan kenal dengan saya. Dia memberitahu saya, tugasnya hanya menjaga “kerbau balar” (maksudnya orang putih), bukannya untuk menjaga tahanan. Pak Mi rapat dengan saya. Apabila makan tengah hari, dia dan polis lain makan bersama kami. Dia selalu bawa Utusan Melayu dan meminjamkannya kepada saya.
Di tepi tempat kami bekerja, ada sebuah kedai kopi orang Cina. Juga ada seorang budak Cina berumur 12 tahun menjaga lembu di situ. Melalui budak itu, saya mendapat hubungan dengan pasukan gerila kami di Melaka. Apabila perjanjian dengan kawan-kawan pasukan gerila sudah matang, saya bersama seorang tahanan lain, seorang pemuda bernama Yusuf dari Johor, membuat rancangan untuk melarikan diri semasa bekerja dan masuk hutan. Suatu hari, ketika makan tengah hari, saya dan Yusuf pura-pura sakit perut dan minta izin ke jamban. Kami dibenarkan pergi ke jamban tanpa dikawal. Mengambil kesempatan itu, kami pun terus lari ke hutan di mana bendera merah pasukan gerila, yang merupakan isyarat kami, sedang berkibar-kibar.
Yang menjaga kami ialah beberapa orang polis Melayu, dengan diketuai oleh seorang sarjan yang telah bersara, bernama Pak Mi. Kami bernasib baik kerana Pak Mi benar-benar tak puas hati terhadap penjajah British, yang memaksanya berkhidmat semula dalam polis. Sebelum Darurat, Pak Mi pula pernah campur rapat umum dan kenal dengan saya. Dia memberitahu saya, tugasnya hanya menjaga “kerbau balar” (maksudnya orang putih), bukannya untuk menjaga tahanan. Pak Mi rapat dengan saya. Apabila makan tengah hari, dia dan polis lain makan bersama kami. Dia selalu bawa Utusan Melayu dan meminjamkannya kepada saya.
Di tepi tempat kami bekerja, ada sebuah kedai kopi orang Cina. Juga ada seorang budak Cina berumur 12 tahun menjaga lembu di situ. Melalui budak itu, saya mendapat hubungan dengan pasukan gerila kami di Melaka. Apabila perjanjian dengan kawan-kawan pasukan gerila sudah matang, saya bersama seorang tahanan lain, seorang pemuda bernama Yusuf dari Johor, membuat rancangan untuk melarikan diri semasa bekerja dan masuk hutan. Suatu hari, ketika makan tengah hari, saya dan Yusuf pura-pura sakit perut dan minta izin ke jamban. Kami dibenarkan pergi ke jamban tanpa dikawal. Mengambil kesempatan itu, kami pun terus lari ke hutan di mana bendera merah pasukan gerila, yang merupakan isyarat kami, sedang berkibar-kibar.
Soalan: Bagaimanakah Bapak dapat bergabung dengan pasukan Rejimen ke-10?
Rashid
Maidin: Saya melarikan diri pada awal tahun1952 setelah kira-kira tiga
setengah tahun dalam penjara. Setelah bergabung dengan pasukan gerila,
saya dibawa dari satu tempat ke satu tempat untuk bertemu dengan
Jawatankuasa Pusat PKM dan Rejimen ke-10. Perjalanan dari Melaka ke
pangkalan Rejimen ke-10 di Pahang memakan masa hampir setahun melalui
hutan. Setelah sampai di Kerdau, Pahang, pada akhir tahun1952, barulah
saya bertemu semula dengan Abdullah C.D.. Sejak itu, saya terus berjuang
di Rejimen ke-10.
Soalan: Apakah peranan Bapak dalam PKM dan Rejimen ke-10?
Rashid
Maidin: Dalam PKM, saya menjadi salah seorang anggota Jawatankuasa
Pusat. Di Rejimen Ke-10, saya bersama Abdullah C.D. dan pemimpin lain
memimpin pasukan ini melancarkan perjuangan, baik semasa di Malaya,
mahupun di sempadan. Saya pernah luka di kaki dalam pertempuran melawan
penjajah British.
Soalan: Apakah Bapak pernah bertugas di pasukan lain selain daripada Rejimen ke-10?
Rashid Maidin: Oh ya, untuk satu masa kira-kira selama 10 tahun, saya bersama-sama memimpin Pasukan Kawasan Khas. Kemudian, pada tahun 1972, saya balik semula ke Rejimen ke-1
Soalan: Apakah Bapak pernah bertugas di pasukan lain selain daripada Rejimen ke-10?
Rashid Maidin: Oh ya, untuk satu masa kira-kira selama 10 tahun, saya bersama-sama memimpin Pasukan Kawasan Khas. Kemudian, pada tahun 1972, saya balik semula ke Rejimen ke-1
Soalan: Apakah pendapat Bapak tentang peranan perjuangan bersenjata serta perjuangan rakyat tanah air kita dewasa ini?
Rashid
Maidin: Kebanyakan masalah ini serta dasar-dasar PKM berhubung
dengannya sudah pun dijelaskan oleh Pengerusi kami, Abdullah C.D., dalam
temu bualnya. Jadi, saya tak akan mengulanginya di sini. Cuma satu
perkara saja ingin saya tegaskan, iaitu masalah perang dalam negeri dan
perdamaian. Parti Komunis Malaya bukan sebuah parti yang haus perang,
bahkan merupakan sebuah parti yang cintakan perdamaian.
Rakyat juga cintakan perdamaian. Sebab itulah, kami pergi ke Baling dulu. Kami bersedia menamatkan perang dalam negeri dengan syarat yang adil dan munasabah. Kami bersedia berjuang bersama-sama parti politik lainnya secara damai dan demokratik untuk sama-sama membangun tanahair kita menjadi sebuah negara yang demokratik politiknya, makmur ekonominya, maju kebudayaannya, serta bersatu bangsanya.
Rakyat juga cintakan perdamaian. Sebab itulah, kami pergi ke Baling dulu. Kami bersedia menamatkan perang dalam negeri dengan syarat yang adil dan munasabah. Kami bersedia berjuang bersama-sama parti politik lainnya secara damai dan demokratik untuk sama-sama membangun tanahair kita menjadi sebuah negara yang demokratik politiknya, makmur ekonominya, maju kebudayaannya, serta bersatu bangsanya.
Soalan: Bapak
adalah seorang pejuang yang besar bagi tanah air dan bangsa kita yang
telah bersama-sama memimpin perjuangan selama puluhan tahun ini. Bapak
merupakan satu contoh yang patut diteladani, khasnya oleh angkatan baru.
Sebagai penutup temu bual ini, apakah pesanan Bapak kepada angkatan
baru?
Rashid Maidin: Sebagai orang tua, saya ada satu
pesanan dan juga harapan kepada angkatan baru. Kemajuan negara,
pembangunan negara dan masyarakat bersandar kepada angkatan baru. Hari
depan juga milik angkatan baru. Tapi, sekarang, ada satu kecenderungan
yang bahaya di dunia dan di negara kita, baik dalam politik, dalam
masyarakat dan lain-lain – satu kecenderungan yang merosakkan angkatan
baru. Misalnya, kebudayaan kuning, dadah, teori yang keliru dalam
politik, pelbagai gerakan yang menyesatkan, gaya hidup yang
individualistik, yang hanya mementingkan diri sendiri, dan sebagainya.
Angkatan baru perlu nampak bahaya aliran ini dan harus menentangnya
dengan tegas. Mereka patut menceburkan diri dalam gerakan yang sihat,
yang berperanan membangunkan negara dan masyarakat, menegakkan demokrasi
dan keadilan serta memupuk perpaduan antara kaum.
nota: wawancara ini dibuat oleh wartawan Suluh Rakyat pada tahun 1989
nota: wawancara ini dibuat oleh wartawan Suluh Rakyat pada tahun 1989
"
sumber tranungkite.net
No comments:
Post a Comment